nieuws

Bouw zit niet te wachten op klus in de Bijlmer

bouwbreed

Railinfrabeheer heeft stellig de indruk dat de aannemerij niet echt zit te wachten op de order voor de ruwbouw van het nieuwe station Bijlmer. De organisatie concludeert dit uit het feit dat alle negen partijen die hebben deelgenomen aan de Europese aanbesteding veel te hoog zitten met hun inschrijving.

Projectvoorlichter Honing wil berichten die erop duiden dat de aanbiedingen in hoogte niet ver uit elkaar liggen, niet ontkennen. Geconfronteerd hiermee zegt hij dat Railinfrabeheer dit ‘opmerkelijk’ vindt. Hij wenst zich er – in het belang van de procedure – verder niet over uit te laten.

De overspannen bouwmarkt zou een verklaring kunnen zijn. De orderportefeuilles zitten bomvol. De aannemers hebben moeite om aan voldoende personeel te komen. Daardoor gaan de prijzen omhoog. Honing ontkent dat het rekenwerk van Railinfrabeheer niet zou deugen.

Onduidelijk is nu of het lukt station Bijlmer uiterlijk in 2006 af te krijgen. De gerichte zoektocht naar een alternatieve aannemerscombinatie in binnen- en buitenland kan mogelijk soelaas bieden. Als alternatief gaan de opdrachtgevers het project ook opknippen in kleinere, hapklare brokken die los van elkaar kunnen worden aanbesteed.

Stilgelegd

De bouwwerkzaamheden voor het nieuwe station Bijlmer worden ondanks de mislukte aanbesteding van de ruwbouw gewoon in gang gezet. Dat is nodig omdat de projectorganisatie inmiddels weekeinden heeft gereserveerd waarop het treinverkeer op de zeer druk bereden lijn Utrecht Amsterdam wordt stilgelegd, zodat ongestoord aan de spooruitbreiding tussen deze twee steden kan worden gewerkt.

In het weekeinde van 25 en 26 maar gaat de Bouw Combinatie Utrechtboog (Dura Vermeer, Koninklijke BAM-Groep en Philipp Holzmann) beginnen met het slaan van damwanden pal naast de sporen. Dat is nodig om de oostkant van het huidige station Bijlmer te kunnen afbreken en tegelijkertijd te voorkomen dat de sporen wegzakken. Het is de bedoeling dat de viaducten waarop straks de perrons komen, één voor één worden aangelegd. Eerst worden de nieuwe sporen aan weerszijden van de huidige spoorbaan gebouwd. Zodra die viaducten klaar zijn, kan het trein- en metroverkeer hier overheen worden geleid. De oude sporen kunnen dan worden gesloopt en op die plek kunnen dan ook viaducten worden gebouwd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels