nieuws

Bouw lokt filmer weg van glitter en glamour

bouwbreed

Het Hollywoodgevoel van Hilversum kwam hem hoe langer hoe meer de strot uit. Tegelijk werd de nuchtere zakelijkheid van het bedrijfsleven hem steeds liever. Vorig jaar hakte filmer Willem Schoterman (47) de knoop door. Hij keerde, na ruim tien jaar RTL en de publieke omroepen de rug toe en trad in dienst bij Bouwradius Audiovisueel, als producent en regisseur van bedrijfsfilms.

Wufte vrouwen die vanuit een glanzende limousine hun slangenlederen pumps vleien op een rode loper kwamen er niet aan te pas tijdens de première van ‘De Val’. Een bedrijfsfilm voor de bouw waarvan Schoterman producent was. Hij heeft ze geenszins gemist. Het publiek van aannemers en uitvoerders dat de filmvertoning bijwoonde ligt hem nader aan het hart.

“De zakelijke cultuur van het bouwbedrijf spreekt me aan. Een goed product neerzetten is bij Bouwradius het belangrijkste. In Hilversum staan status en pretentie voorop terwijl de kwaliteit van de programma’s vaak achter blijft. Daar ben ik op uitgekeken.”

Schoterman studeerde in de jaren tachtig geschiedenis en antropologie. Eenmaal afgestudeerd, bleek werk binnen zijn vakgebied schaars. “Ik heb toen allerlei baantjes aangenomen. Decors bouwen, chauffeurswerk, dat soort dingen. Na verloop van tijd heb ik in Hilversum een regieopleiding gevolgd. Daarna ben ik gaan freelancen. Ik was regisseur en werkte voor onder meer Teleac en RTL. Daarnaast maakte ik bedrijfsfilms; zo ben ik bij Bouwradius binnengekomen.”

Freelancen in televisieland lijkt voor de buitenstaander een spannend jongensboek, maar Schoterman kwam van een koude kermis thuis. “Soms moet je maanden op je zolderkamer op een houtje bijten totdat er weer werk voor je is. Tegenwoordig heb ik goede arbeidsvoorwaarden en een filmbudget waar ze bij de omroepen jaloers op zijn. In Hilversum heb je een vast bedrag voor een productie. Daar moet je het mee doen. Ook als je meer nodig hebt omdat anders de kwaliteit erbij inschiet. Nu krijg ik voldoende geld om de kwaliteit te maken die nodig is.”

Dat hij geen bouwachtergrond heeft, hindert hem niet. “De bouw is een mooie bedrijfstak. Als je ziet wat er allemaal bij komt kijken om een huis te bouwen, daar is een filmproductie niks bij.”

Zijn ruime ervaring binnen het televisiebedrijf komt hem daarentegen goed van pas. Het maken van een bedrijfsfilm is in feite niet anders dan het produceren van een televisiefilm. Er zijn professionele acteurs, cameramensen, scenarioschrijvers en regisseurs voor nodig. Die komen niet vanzelf aanwaaien.

“We halen ze uit ons eigen netwerk of benader castingbureau’s. Het is erg belangrijk te weten wat je wilt en wie je daarvoor moet hebben. Je moet bijvoorbeeld oppassen dat je in een bedrijfsfilm niet een acteur zet die te sterk wordt geassocieerd met een bepaalde rol want dan verliest de film aan geloofwaardigheid. Verder moet je rekening houden met de specialiteit van cameramensen. Voor ‘De Val’ hebben we een Engelse cameraman ingeschakeld. In Britse films zie je doorgaans rustige beelden en dat is precies wat we wilden hebben.

Al met al heb ik het reuze naar mijn zin. Ik heb Hilversum nog geen seconde gemist.”

Glanzende limousines en rode lopers komen er niet aan te pas

De bedrijfsfilm ‘De val’ vertelt het verhaal van een ongeluk op de bouwplaats. Een bouwvakker valt van een steiger als hij probeert een collega te helpen die met zijn hand is vast komen te zitten.”De Film wil op indringende wijze laten zien dat veel ongelukken in de bouw niet zozeer voortkomen uit incidenten, maar veel vaker een keten zijn van fouten in de organisatie en bouwcommunicatie, werkdruk en werkhouding”, aldus een toelichting van Bouwradius. De film duurt 31 minuten .

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels