nieuws

Bedrijfswagen blijft rijden op lekke band

bouwbreed

Ook met een lekke band kunnen bedrijfswagens nog een heel eind rijden, vooropgesteld dat de wielen zijn voorzien van Michelins PAX-systeem. Michelin betrekt daarvoor een bekleding voor het binnenwiel uit polyurethaan van Dow Chemical. Die zorgt dat de bestuurder zonder problemen nog zo’n 200 kilometer kan doorrijden met een gemiddelde snelheid van pakweg 80 kilometer per uur.

Daarmee vervalt volgens Michelin de noodzaak om reservewielen mee te nemen. Zo neemt de nuttig gebruikte ruimte toe en vermindert het gewicht van de wagen. Het systeem bestaat uit een velg, een band, een steunring en een drukindicator. Conventionele banden worden door luchtdruk op hun plaats gehouden.

Bij het PAX-systeem houdt een wigvormig element uit rubber de band op de velg. Hoe meer kracht er op de band komt hoe beter die door de wig op zijn plaats wordt gehouden. Zo blijft een auto volgens Michelin ook na plotseling wegvallen van de bandspanning volledig bestuurbaar. De steunring neemt in dat geval de basisfuncties van de band over. Onder normale omstandigheden verbeteren de PAX-banden de rolweerstand met ongeveer 10 procent waardoor het brandstofverbruik met 1 tot 2 procent vermindert.

Michelin en Dow werken inmiddels een ruim jaar samen. Eerder dit jaar tekenden beide een contract waarbij Dow de komende jaren een aanmerkelijk deel van de wielbekledingen levert. Licentienemers Goodyear en Pirelli van het Pax-systeem profiteren eveneens van de onderzoeksresultaten die Michelin en Dow boeken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels