nieuws

Zoektocht naar bommen vertraagt bouw spoorbrug over kanaal

bouwbreed

Langzaam rijdt een vrachtwagencombinatie de overvolle bouwplaats op, langs het Van Starckenborghkanaal ten noorden van Groningen. Een twintig meter lange, stalen casing (boorbuis) met een doorsnede van twee meter moet worden gelost. Maar al snel staat het vrachtje muurvast.

Het is woekeren met de ruimte op de plek waar HBG in opdracht van Railinfrabeheer bezig is de betonnen funderingspalen te maken voor de nieuwe, stalen spoorbrug over het Van Starckenborghkanaal, in de lijn van Groningen-Noord naar Sauwerd. Onderzoek naar mogelijke bommen in de bodem heeft het werk vertraagd en is er de oorzaak van dat veel materiaal noodgedwongen ligt opgeslagen op de bouwplaats.

De oude brug is in de Tweede Wereldoorlog bestookt door de geallieerden. Bovendien gebruikten de Duitsers het kanaal voor hun terugtocht en dropten ze op veel plaatsen ongebruikte munitie.

Informatietekort

Toen projectmanager ing. A. Horzelenberg van Railinfrabeheer in 1998 begon met het maken van de plannen voor de verbreding van de spoorlijn van Groningen-Noord naar Sauwerd, is zijn organisatie onvoldoende geïnformeerd.

Op aanraden van de provincie is alsnog een historisch onderzoek gestart. Het gevolg is dat nu het bedrijf Saricon druk in de weer is met detectieapparatuur. Tot op een diepte van tien meter wordt op de plekken waar de fundamenten van de brug moeten komen, de bodem gecontroleerd op blindgangers. Hierdoor is de planning enkele maanden vertraagd.

Behalve scherven heeft het speurwerk nog niets opgeleverd. “Maar”, zegt Horzelenberg, “je kunt geen risico nemen, als je uitgerekend op plekken waar blindgangers kunnen zitten tot op een diepte van ruim veertig meter moet boren. Daarom hebben we het uitvoeringschema helemaal moeten omgooien. We hebben zo bijgestuurd dat we de uitgebouwde spoorlijn toch kunnen opleveren in november 2003. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dat ook gaat lukken.”

Het gevolg is wel dat de bouwplaats aan de zuidoostkant van het kanaal nu overvol is. Het plan om de casings na aankomst direct met de oscillator de grond in te werken, moest terzijde worden geschoven. Een aantal gaten voor funderingspalen is al wel geboord, maar her en der liggen nog enorme stalen buizen te wachten op verwerking. Hetzelfde geldt voor stukken wapeningsstaal die in de fundering worden verwerkt.

Op pagina 3: Railinfrabeheer rekent af met flessenhals.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels