nieuws

Zandtransport vijfde baan Schiphol geblokkeerd

bouwbreed

Haarlemmermeer en Haarlemmerliede/Spaarnwoude gaan de zandtransporten voor de vijfde baan van Schiphol blokkeren. De gemeenten vinden dat de achthonderd vrachtwagens met zand die dagelijks de dorpen Halfweg en Zwanenburg doorkruisen, de veiligheid van de burgers in gevaar brengen. Bovendien veroorzaakt het vrachtverkeer geluidshinder en schade aan het wegdek.

In de gemeente Haarlemmerliede/Spaarnwoude concentreren de problemen zich vooral rond de enige spoorwegovergang in het dorpje Halfweg. Volgens burgemeester Van Hoogdalem is de verkeersconstructie daar ongeschikt voor grote aantallen vrachtauto’s, met als gevolg dat er levensgevaarlijk situaties ontstaan.

“Het komt voor dat wagens op de overweg stilstaan, terwijl de spoorbomen neergaan”, aldus de burgemeester. “Het is tot nu toe nog altijd goed gegaan, maar je kunt wachten op ongelukken.” Ook voor fietsers is het vrachtverkeer geen pretje. “Door de bocht die ze bij de overweg moeten nemen, wijken de wagens uit. Je zult er maar als fietser naast rijden.”

Per uur doen ongeveer negentig vrachtwagens met zand Halfweg aan. Het zand wordt in de Afrikahaven in Amsterdam opgehaald en via Halfweg en Zwanenburg naar de bouwlocatie van de vijfde landingsbaan van Schiphol vervoerd.

De zandtransporten zijn eind vorig jaar gestart. Sindsdien zoekt Van Hoogdalem naar een oplossing, maar gesprekken met Rijkswaterstaat en opdrachtgever Schiphol leverden geen resultaat op. Volgens de burgemeester schuiven alle partijen hun verantwoordelijkheid af. “Ik stoor me daaraan. Maar ik neem nu wel mijn verantwoordelijkheid door de overgang af te sluiten voor al het vrachtverkeer. Eerlijk gezegd kan ik niet wachten het verbodsbord de grond in te slaan. Eindelijk veiligheid voor onze burgers.”

Omrijden

De geslotenverklaring, die eind deze week van kracht zal zijn, betekent dat de vrachtwagens flink moeten omrijden, via Geuzenveld of Velsen. Om te voorkomen dat chauffeurs hun trucks via de N200 door Zwanenburg sturen, heeft de gemeente Haarlemmermeer besloten de brug over de Ringvaart af te sluiten. Officieel vanwege onderhoud, maar in feite om de zandtransporten uit het dorp te weren.

Omrijden kost tijd en dus geld, beseft Van Hoogdalem. “Er is berekend dat een chauffeur negen ritten per uur kan maken. Als hij moet omrijden, zijn dat er nog maar zes. Ik verwacht echter geen claims. Komen ze toch. dan moeten wij het gevecht aan. Ik voel me sterk.”

Woordvoerder M. de Bie van Schiphol vindt dat de luchthaven niets valt te verwijten. Zij zegt dat de aannemer (combinatie van Dura Vermeer, Ballast Nedam, Heijmans en KVWS) de route kiest. P. Vonk wil namens de bouwbedrijven niet reageren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels