nieuws

Westerterp: Alleen gedurfd plan kan Hilversum redden

bouwbreed

Het met auto’s dichtgeslibde Hilversum kan in de ogen van oud-minister van verkeer Westerterp alleen met een gedurfd plan worden gered. Een ingrijpende, onconventionele oplossing is daarom noodzakelijk om de bereikbaarheid en ontsluiting van Hilversum te verbeteren. Zo niet, dan dreigt voor de Gooise hoofdstad ernstige verstoring van de economische en maatschappelijke ontwikkeling.

Westerterp was op uitnodiging van een door Leefbaar Hilversum gehouden verkeerscongres naar de multimediastad gekomen. Samen met de oud-bewindslieden Hans Gruijters (D66), Roel in

’t Veld (PvdA) en Hans Wiegel (VVD). Paul Witteman zat het congres voor.

Tolplaats

In het totaalbedrag voor zijn plan is ook de kostenpost van 20 miljoen gulden voor een tolplaats met behuizing begroot. Want gebruikers van de tunnel dienen via tolheffing mee te betalen aan de oplossing van Hilversums verkeersinfarct. Bij een geschatte benutting van de tunnel op werkdagen van 60 procent van het inkomende en uitgaande verkeer en 30 procent op overige dagen, zal het aantal gebruikers op jaarbasis ruim 6,1 miljoen kunnen bedragen.

Westerterp (die zegt dat zijn verkeersoplossende bijdrage door een eigen kenniscentrum wordt gesteund) meent dat op basis van 5 euro aan tolheffing per klant de voorgestelde tunneloplossing voor Hilversum zonder noemenswaardige overheidsbijdrage kan worden gerealiseerd.

Maar de CDA’er beseft tegelijkertijd dat 10 euro per dag te veel is gevraagd van de forenzende reiziger. De helft van dit bedrag lijkt de oud-politicus wel haalbaar.

Overheidsbijdrage

Al vanaf september konden de prominente deskundigen zich in de Hilversumse verkeersmaterie verdiepen. Westerterp kondigde vorige maand aan met een gedegen plan te zullen komen. Als het wordt uitgevoerd, dan mag de overheid blij zijn met het feit dat gebruikers van de tunnel de doorstroming van het Hilversumse verkeer zullen bevorderen. Daar moet van hogerhand iets tegenover staan, meent Westerterp, in de zin van een forse financiële overheidsbijdrage. Ook het Mediapark zou flink in de buidel moeten tasten.

Westerterp is voorts van mening dat de aanleg van de vrije busbaan – al bijna op de schop – pal naast het NS-spoor een onverantwoord besluit is. De daarmee gemoeide 35 miljoen zou in het tunnelproject moeten worden gestoken. Plannen voor een weg over de Bussumer hei, om verdere doorstroming van Hilversum te bevorderen, zijn volgens Westerterp eveneens uit den boze. Het toltunnelplan is, meent Westerterp, het enige aanvaardbare alternatief voor het oplossen van Hilversums verkeersproblemen. Het zou vooral ook landschappelijke waarden ongemoeid laten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels