nieuws

Sprookjesachtig bedrijfsgebouw in Goor straalt vrolijkheid uit

bouwbreed

Met zijn opvallende hoofdkantoor zette het familiebedrijf Aan de Stegge het Overijsselse dorpje Goor én zichzelf op de kaart. De vrolijkheid die van het sprookjesachtige gebouw afstraalt, is ook binnen in ruime mate aanwezig. “Het gebouw is zoals we zijn.”

Het complex met de gouden koepel is dé toeristische attractie van Goor en omstreken geworden. Bij de plaatselijke VVV ligt een kleurige, informatieve folder over het ‘Aan de Stegge-gebouw’, zoals de officiële benaming luidt.

Het kleurrijke gebouw met zijn grillige, organische vormen en bonte kleurenspel had vanaf het begin een grote aantrekkingskracht. Op de open dag alleen al kwamen tienduizend mensen af. En ook nu het bedrijf er een dik jaar is gehuisvest, blijft de belangstelling groot. “Wekelijks hebben we zo’n drie rondleidingen. We hebben er speciaal iemand voor aangesteld.”

Directeur Gerard aan de Stegge was het die binnen het familiebedrijf het idee opperde voor een kantoor in de stijl van de Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser. Na een bezoek aan Wenen waren ook zijn broers en mededirecteuren Hans en Alex om. Hans: “Ons hoofdkantoor moest een aansprekend gebouw worden, waarvan je van je brommer afviel als je erlangs reed.” Het effect bleef niet uit; al op de eerste dag vonden voor de deur twee autobotsingen plaats.

Architect

Het huidige onderkomen was het tweede uitgewerkte plan. In een eerste ontwerp hing een deel van het gebouw in een kraan, maar dat bleek in strijd met het bestemmingsplan. “We houden wel van een geintje”, verklaart een van de drie de gewaagde, maar bewuste keuzes. “In het leven moet plaats zijn voor plezier. Het gebouw is zoals we zijn.”

De drie-eenheid heeft Hundertwasser eerst zelf proberen te benaderen, zonder resultaat. Uiteindelijk namen ze architect

B. Scherpbier (“Hundertbier, dat past beter bij ons”) van het bureau Beltman in de arm om hun idee te verwezenlijken. Gerard: “We hebben de ideeën van Hundertwasser gebruikt als inspiratie. De rechte lijnen van de gevel en de kozijnen zijn bijvoorbeeld in strijd met zijn visie.”

Bedrijfshallen

Wie het pand betreedt, moet eerst door de losstaande, volstrekt functieloze toren. Hans: “Van mij mag daar best een klimop in groeien, of zich vogels in nestelen.” Binnen vallen gelijk de vele kleuren en het tegelwerk in het oog. Alex: “Niets moest recht, een pittige opdracht voor de metselaars en zetters, die daarbij de volledige creatieve vrijheid kregen. De kunst was om de techniek niet boven het ontwerp te laten prevaleren. De combinatie van vakmanschap en creativiteit is vooral in de wc’s goed te zien. In de vergaderzaal wijst Gerard op een glaslat van tegels. “Als het glas breekt, moet de verzekering dat maar oplossen.”

De achter het grillige hoofdkantoor gelegen 20.000 vierkante meter bedrijfshallen kenmerken zich door zakelijkheid. Hier is vooral geïnvesteerd in werkgemak. Zo is er een verwarmingssysteem met stralingswarmte, een lichtstraat en een documentbeheersysteem.

Navolging

Over het eindresultaat zijn ze meer dan tevreden. “Bij ons komt iedereen met een glimlach binnen.” Ook al had de moderne buitengevel van Hans wel wat meer mogen spiegelen. “Dan hadden we geen twee, maar drie torens voor de prijs van één gehad.”

Met hun spraakmakende kantoor hebben ze over naamsbekendheid in elk geval niet te klagen. “Je zet je als bedrijf wel neer”, erkent Gerard. “Maar dat het zo’n spin-off had, hadden we ons niet gerealiseerd. Bij hoge uitzondering wordt het gebouw wel eens gebruikt door derden, maar we willen het niet exploiteren. Het geld voor de rondleidingen komt ten goede aan een drinkwaterproject in India.”

De directie van het aannemingsbedrijf verwacht dat de architectuur navolging zal vinden, maar daar is het ze allemaal niet om te doen geweest. “We wilden eer van ons werk. Dat is in ieder geval gelukt.

‘In het levenmoet plaats zijn voor plezier’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels