nieuws

Website voor surplus bouwmaterialen

bouwbreed

Nu de internetsector al lang niet meer groeit en de aanbieders één voor één wegvallen, verwacht je geen nieuwe initiatieven. Opvallend is daarom een onlangs gestarte website voor e-commerce in de bouwsector: Ecourant.nl. Een platform voor incourante voorraden van producenten, die simpel hun weg vinden naar afnemers.

Nog weinigen kennen het bestaan van deze website (www.ecourant.nl), maar nu deze snel gevuld raakt met gunstig geprijsde partijen bouwmateriaal zal dat wellicht veranderen. Het concept is heel simpel gehouden.

Geïnteresseerden tikken eenmalig hun postcode en huisnummer in en het systeem zoekt daar automatisch alle andere gegevens van 50.000 bekende bedrijven uit de sector bij. Je klikt nog even een aantal soorten materialen aan die je interesseren, en klaar ben je.

Registratie

“Na die eerste registratie hoef je nooit meer uit jezelf op de site te komen,” is de opmerkelijke uitspraak van Ecourant-directeur Leendert van Neerbos. “Je krijgt namelijk automatisch per e-mail bericht als er een partij binnen is die je zou kunnen interesseren. Pas op dat moment hoef je te klikken op de verwijzing in dat e-mailbericht om te zien wat de aanbieding behelst, en desgewenst de koop sluiten.”

Tot nu toe vonden overtollige bouwmaterialen maar moeilijk hun weg naar afnemers. Als het lang genoeg in de weg had gelegen op het bedrijfsterrein, kon een opkoper langskomen die het voor minder dan tien procent van de waarde meenam. Dat kan nu anders worden, als het aanbod veel breder dan vroeger bekend wordt.

“De producent of importeur is in staat er een redelijke korting voor geven, zonder in bodemprijzen te vervallen, en de aannemer of tegelzetter krijgt de partij flink goedkoper dan hij oorspronkelijk calculeerde en strijkt dus een winst op.”

Het idee is ontstaan bij CRH, de internationaal opererende houdstermaatschappij van bijvoorbeeld Heras en van diverse distributiebedrijven als Technische Groothandel Syntec. Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de omvang van de markt van surplusproductie, die ontstaan doordat een deel niet afgezet wordt.

Van Neerbos: “Dat is een geaccepteerd onderdeel van het productieproces. In feite vertalen wij hiermee het ‘outlet’-concept dat in de kledingindustrie bestaat. Daarbij worden partijen ‘overjarige’ merkkleding goedkoper aangeboden. Conservatieve berekeningen komen uit op een percentage van driekwart procent van de marktproductie als surplus. In een markt van twintig miljard gulden praten we dus over een waarde van honderdvijftig miljoen.”

Kwaliteit

De afgelopen maanden zijn besteed aan het ‘vullen’ van de database met aanbieders en hun restpartijen. De kwaliteit van het gebodene moet hoog zijn en blijven. Inferieure handel krijgt er geen plaats. Nu een aantal rubrieken gevuld is, is het tijd om ook de afnemers te benaderen. Van Neerbos denkt dat dit snel zal gaan: “Er zijn zo’n tienduizend bedrijven die in deze dienst geïnteresseerd kunnen zijn. Er is namelijk geen andere manier om aan deze restpartijen te komen. En de kortingen die onze deelnemers bieden trekken de twijfelaar snel genoeg over de streep.”

Daar komt nog eens bij dat deze service voor potentiële kopers gratis is.

Nadat de koopbeslissing genomen is, stapt Ecourant er tussenuit en rekent een percentage van de verkoopprijs door aan de verkoper. Welk percentage dat is, maakt het bedrijf niet bekend. Wel is er sprake van staffelkorting: hoe meer je verkoopt via dit kanaal, hoe lager het percentage wordt.

Binnen een paar weken verwacht Van Neerbos voor ‘enkele tonnen’ aan waarde op zijn site te hebben. Zijn groeistrategie is traditioneel van de ‘oude economie’: “We werken er nu nog met een paar mensen aan. Pas als de inkomsten dat mogelijk maken, breiden we uit.”

www.ecourant.nl

www.crh.ie

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels