nieuws

Terminal Cobelfret bewijst kracht van Vlissingse haven

bouwbreed

Het scheepvaart- en transportbedrijf Cobelfret Ferries uit Antwerpen kiest de haven van Vlissingen als vestigingsplaats voor haar centrale laad- en losterminal in Noordwest-Europa. Hiermee lijkt de groei van de Vlissingse haven niet te stuiten.

Vooral de gunstige vestigingsfactoren hebben er voor gezorgd dat Zeeland Seaports deze vrij grote rederij heeft weten over te halen zich in de haven van Vlissingen te vestigen.

Cobelfret krijgt volop ruimte om een geïntegreerd terminalconcept te ontwikkelen. Het zal daarbij gebruik maken van drie zogenaamde ro-ro-steigers, waardoor er geen lange kademuur langs de terminal aangelegd hoeft te worden. Dat scheelt het havenschap aanzienlijk in de kosten. De terminal zal ruim 110 miljoen gulden gaan kosten, waarvan een kwart wordt gefinancierd door Zeeland Seaports.

De terminal wordt in de noord-westhoek van de haven, achter de terreinen van de Koninklijke Schelde Groep gerealiseerd. Ruim 20 hectare van het huidige KSG terrein wordt verkocht aan Cobelfret. Op die manier kan de terminal volledig ontsloten worden.

Verder zal Zeeland Seaports een havenverdieping en een oeververdediging realiseren. Ook alle transport- en nutsvoorzieningen komen voor rekening van het havenschap. “De voortvarende medewerking van Zeeland Seaports heeft zeker een doorslaggevende rol gespeeld in de keuze om ons in de Vlissingse haven te vestigen”, erkent directeur C. Cigrang van Cobelfret. “Hun investeringsgraad verschilt volgens mij niet van andere havens in Europa, maar vooral hun initiatieven en het meedenken en rekening houden met onze wensen is opvallend.”

Volgens Cigrang biedt Vlissingen belangrijke mogelijkheden om verder te groeien. Ook de geografische ligging is belangrijk. “Niet voor niets vestigen zich steeds meer bedrijven in het havengebied. Er worden grote terminals gebouwd de komende jaren, dus de kracht van deze haven lijkt zich duidelijk af te tekenen.”

Met de komst van de terminal zijn ongeveer driehonderd nieuwe arbeidsplaatsen gemoeid. “Dit zullen voornamelijk Zeeuwse krachten zijn, omdat het voor ons weinig zin heeft om mensen van elders te laten verhuizen. Het is dus zeker een impuls voor de Zeeuwse economie dat deze terminal er komt”, aldus Cigrang. Het bedrijf is gespecialiseerd in de aan- en afvoer van containers, trailers en nieuwe personenauto’s.

Begin 2003 moet de terminal gereed zijn, wat het bedrijf iets langer dan een jaar geeft om operationeel te zijn. “We zijn nu het vergunningentraject ingegaan en daar hangt het volledig vanaf of we deze streefdatum zullen halen.

Cobelfret heeft ruime ervaring in het snel bouwen en operationeel krijgen van nieuwe terminals. Het zijn de lokale en provinciale overheden die daar nog wel eens een stokje voor kunnen steken. Toch ben ik vrij positief in mijn verwachtingen omtrent de procedures in Nederland. Met een beetje geluk kunnen we snel aan de slag in Vlissingen.”

‘Vooral het meedenken en rekening houden met onze wensen is opvallend’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels