nieuws

Studie zoutindringing in Panamakanaal

bouwbreed Premium

Het onafhankelijk kennisinstituut WL | Delft Hydraulics gaat een studie verrichten naar de zoutindringing door de sluizen van het Panama Kanaal.

Het Delftse instituut kreeg de opdracht van Autoridad del Canal de Panamá. Momenteel wordt in Panama gewerkt aan plannen om de capaciteit van het kanaal te vergroten en om passage van zeer grote schepen mogelijk te maken.

Onderdeel van deze plannen is de aanleg van nieuwe, veel grotere sluizen naast de bestaande en om de vaargeul te verbreden en te verdiepen. Door de grotere afmetingen van de nieuwe sluizen zal meer zoet water verloren gaan. Bovendien komt er bij het openen van de sluisdeuren op zeeniveau zout water in de schutkolk. Dit zoute water wordt als het ware naar boven getransporteerd, verder het kanaal in.

Op dit moment is van ernstige verzilting nog geen sprake, maar de Panamese autoriteiten maken zich wel zorgen over de toekomst wanneer ook de grotere sluizen in gebruik zijn. Om verlies aan zoetwater te beperken, worden naast de nieuwe sluizen ook spaarbekkens gebouwd.

Beeld

Teneinde een beeld te krijgen van de huidige zoutindringing, wordt het schutproces door WL geanalyseerd.

Daarna wordt een simulatiemodel gebouwd op basis van de huidige gegevens. Dit model kan meteen worden gebruikt om voorspellingen van de zoutindringing te doen met de nieuwe sluizen. Daarbij zullen verschillende sluisvarianten aan de orde komen.

WL | Delft Hydraulics kreeg de opdracht vanwege de grote kennis die het instituut heeft op het gebied van zoutindringings- en schutsluisprocessen. Kennis die onder meer is opgedaan in de periode dat op uitgebreide schaal onderzoek plaatsvond voor de sluizen in het zuidelijk Deltabekken (onder andere Krammersluizen en Kreekraksluizen).

De studie loopt in de periode van november 2001 tot augustus 2002.

Reageer op dit artikel