nieuws

‘Kunst om in te wonen’ moeilijk verkoopbaar

bouwbreed

Kunstobjecten om in te wonen, blijken moeilijk verkoopbaar. Het Wall House in Groningen is daar een goed voorbeeld van.

Het kunst/woonobject van de architect John Hejduk, gebouwd als onderdeel van de grotendeels geflopte cultuur- en architectuurmanifestatie Blue Moon, is al enige tijd onderwerp van een strijd tussen de gemeente, het architectenbureau Gras, de dochter van de overleden architect en een potentiële koper.

In het conflict rond de verkoop van het Wall House, waarvoor zich één gegadigde heeft gemeld, staan de gemeente Groningen, makelaar Kamminga en Wilma Bouw tegenover de koper en Renata Hejduk, de dochter van de overleden architect. Ook het architectencollectief Gras, dat het geïnteresseerde koperspubliek in het gebouw moest rondleiden, is bij de onderlinge strijd betrokken.

De omgeving en de inrichting van het pand zijn, nu de oplevering nabij is, moeizame punten van onderhandeling.

De gemeente is met Kamminga en Wilma initiatiefnemer geweest van de realisatie van het ontwerp van Hejduk. In het kader van de manifestatie Blue Moon werd een aantal bijzondere objecten gebouwd waarvan het Wall House er één was. De gemeente ziet het kunstzinnige huis met zijn vele rondingen niet alleen als woonobject, maar ook als cultureel erfgoed. Daarom moet het in de toekomst kunnen worden gebruikt voor manifestaties op cultureel en architectonisch gebied.

Dat is een groot probleem, omdat de koper bereid moet zijn één keer per kwartaal publiek in de woning toe te laten. Een forse schending van de privacy.

De koper heeft inmiddels eisen gesteld aan de inrichting van de bijzondere woning. Er zullen speciale vloeren en kasten moeten worden aangebracht om het kunstobject bewoonbaar en leefbaar te maken. Dat betekent een forse investering, waarvan niet duidelijk is wie de kosten voor zijn rekening moet nemen. Onderhandelingen hierover zijn nog gaande. Ook werd onlangs lekkage geconstateerd op de eerste verdieping, een probleem dat door Wilma Bouw inmiddels is verholpen.

Architectenplatform Gras lag bij de openstelling van het kunstobject voor potentiële kopers aanvankelijk in de clinch met Renata Hejduk, de dochter van de overleden architect. Deze wilde het ontwerp van haar vader eerst zelf in de oorspronkelijke staat zien voordat het mocht worden ingericht. Gras vond daarentegen dat het publiek geen kale woning kon worden voorgeschoteld. Het verschil van mening stond een snelle oplevering in de weg.

Bij makelaar Kamminga erkent men dat het een hele klus is een kunstzinnig object als het Wall House aan de man te brengen. Men is blij met de inmiddels getoonde belangstelling.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels