nieuws

Heerema ziet geen toekomst op het land

bouwbreed Premium

Offshorebedrijf Heerema staakt zijn pogingen om een stevige positie als civiele bouwer op land te bemachtigen. De Rotterdamse onderneming ziet na de mislukte overname van Strukton te weinig mogelijkheden op het droge en gaat zich weer meer op de zee richten.

Heerema investeerde afgelopen vijf jaar vele miljoenen in nieuwe methoden voor het bouwen van civiele infrastructurele werken. Daarmee hoopte het bedrijf een stevige voet aan de grond te krijgen in de Nederlandse bouwwereld. Gegokt werd vooral op het vele werk dat voort zou komen uit de aanleg van de HSL-Zuid en de Betuwelijn, maar de twee grote infrastructurele projecten leverde Heerema nauwelijks werk op.

Begin dit jaar ketste bovendien de overname van NS-dochter Strukton af. De acquisitie had Heerema in één klap een belangrijke positie op de civiele markt gegeven. De deal strandde onder meer op de Schipholtunnelaffaire. Heerema wilde gevrijwaard worden van claims die Strukton destijds nog boven het hoofd hingen.

Heroverweging

Directeur J. Schippers van Heerema Infrastructure geeft toe dat vooral de mislukte overname van Strukton geleid heeft tot ‘een heroverweging van Heerema’s perspectief op de civiele markt’. “De bedoeling was dat we met Strukton toegang zouden krijgen tot de markt, maar helaas is de overname niet doorgegaan doordat de NS zich terugtrok.”

Volgens Schippers betekent de koerswijziging niet dat Heerema zich helemaal terugtrekt van land. “Het is zeker zo dat we het op dit moment veel drukker hebben op zee, maar we beraden ons nog hoe nu verder te gaan op land”, aldus de divisiedirecteur. “Een aantal producten willen we best verkopen. Andere door ons ontwikkelde methoden en technieken gaan we misschien doorontwikkelen. Maar dan hebben we wel partners nodig, want we hebben niet de mogelijkheden en de markttoegang om er zelf mee door te gaan.”

Onduidelijk

Of het in Delft beproefde jet-ontgraafsysteem tot de technieken behoort die verkocht worden, is nog onduidelijk. Volgens Schippers wordt de test van het systeem, waarbij tunnels met behulp van waterstralen worden gegraven, dit jaar nog afgerond. Onduidelijkheid bestaat ook over de rol van Heerema in het ITM-consortium. Het offshorebedrijf werkt daarin met onder meer Fugro, IHC Caland, Fokker Space en RDM samen aan een alternatieve methode om tunnels te boren.

Zeker is dat Heerema niet stopt met havenuitbreidingen en het aanleggen van kades. Volgens Schippers zullen de maritiem gerichte activiteiten, die nu onder de divisie Infrastructure vallen, elders worden ondergebracht binnen de Heerema Groep.

Reageer op dit artikel