nieuws

‘Ballast kan ook dichterbij verdienen’

bouwbreed Premium

Ballast Nedam heeft de buik vol van slechtbetaalde hoogstandjes in verre oorden. Het ingrijpen van topman R. Kottmann in zowel de Britse als internationale divisie leidt tot gemengde reacties.

Wat is toch aan de hand bij een van Neerlands grootste bouwconcerns? Heeft het bedrijf te lang prestige voor de harde munten gesteld? Zijn te lage marges bedongen op projecten in den vreemde? Wellicht verkeerde markten bestierd? Of dwingen gewoon de verslechterende economie en spanningen in landen als Israël, de Filippijnen en Indonesië de bakens te verzetten, zoals Kottman woensdag beweerde.

Bouwanalist D. Verbiesen van Van Lanschot Bankiers denkt dat Ballast Nedam de schuld toch vooral bij zichzelf moet zoeken. Geen enkele andere Nederlandse bouwer voert zoveel risicovolle hit-and-run projecten uit in verre oorden als het Amstelveense concern.

“Ik ben altijd sceptisch geweest over die buitenlandse avonturen”, zegt Verbiesen. “Waarom moet je het zo ver van huis zoeken als je ook dichterbij goed geld kunt verdienen. Waarom bruggen bouwen in Taiwan als het niets oplevert. Voor de knowhow is het misschien interessant, maar bedrijfseconomisch natuurlijk niet. Als beursgenoteerd bedrijf moet Ballast Nedam ook gewoon geld verdienen.”

fiasco’s

Werken in Azië is vragen om moeilijkheden, vindt Verbiesen. Lokale arbeiders met andere gebruiken en gewoonten, dwarsliggende overheden en politieke spanningen. Het zijn reële gevaren bij elk project ver van huis. “Heel extreem voorbeeld van hoe fout het kan gaan, is natuurlijk het afgeblazen havenproject in de Gazastrook. Volgens Kottman vlogen de raketten over het bouwterrein.”

Zonder veel moeite zijn nog veel meer buitenlandse fiasco’s te noemen. Vorig jaar februari werd een sleephopperzuiger van Ballast Nedam door de Indonesische overheid aan de ketting gelegd na een conflict over de zandwinningsvergunning. En voor Saudi-Arabië bouwde de aannemer een vliegveld, maar moest vervolgens jaren wachten op betaling. Ook in Suriname ontstonden betalingsproblemen: na de bouw van de Jules Wijdenboschbrug bleek de overheid geen geld meer in de portemonnee te hebben.

“Misschien trekt Ballast Nedam dat soort problemen ook wel aan”, denkt bouwanalist A. Mulder van Metzler Nederland. “Na zoveel incidenten krijg je al snel de de naam dat je makkelijk te pakken bent.”

Opmerkelijk

Dat Ballast Nedam zich grotendeels terugtrekt uit verre oorden vindt Mulder opmerkelijk, zeker gezien de goede positie die het bouwbedrijf heeft in het Midden-Oosten. Echt onbegrijpelijk is voor de analist echter dat Kottman heeft besloten ook de Britse divisie drastisch te gaan saneren. “Ze zijn er nu al te klein. Ik vraag me echt af waar ze straks de winst uit willen halen. Of je stapt er helemaal uit of je gaat flink uitbreiden. In Engeland zijn nog wel een paar bedrijven die overgenomen willen worden.”

Mulder denkt dat halvering van de omzet in het Verenigd Koninkrijk – zoals Kottman wenst – uiteindelijk tot de ondergang van de Britse divisie zal leiden. “Kottman wil in Engeland hogere marges en meer op de publiek-private markt opereren. Maar dat wil iedereen. Er is echter maar plaats voor een stuk of vier bouwbedrijven. En ik denk niet dat Ballast Nedam daarbij hoort.”

Reageer op dit artikel