nieuws

Vuurdoop voor de Tweede Beneluxtunnel

bouwbreed Premium

Hoe ontwikkelt een brand zich in zinktunnels? Hoe snel verspreiden de rook en hitte zich? Om dergelijke vragen te beantwoorden is Rijkswaterstaat bezig met een serie opmerkelijke praktijkproeven in een van de buizen van de Tweede Beneluxtunnel. Vrijdagmorgen vroeg brandde een Opel Kadet volledig uit.

Naar de ontwikkeling van tunnelbranden is internationaal wel vaker onderzoek gedaan, maar geen van die onderzoeken laat zich goed vertalen naar de Nederlandse situatie. Rook en hitte verspreiden zich nu eenmaal anders in een zinktunnel met zijn rechthoekige profiel, dan in een oude steenkolenmijn waar vaak dergelijke proeven plaatsvonden. Ook bij de natuurgetrouwheid van proefbranden in schaalmodellen plaatsen veel onderzoekers vraagtekens. Daarom vatte bij de Bouwdienst van Rijkswaterstaat een jaar geleden het plan post om in de Tweede Beneluxtunnel praktijkproeven te nemen. Uiteraard goed ingepakt om te voorkomen dat de gloednieuwe tunnel, die in mei in gebruik wordt genomen, schade ondervindt.

Na eerdere proeven met brandstof in ondiepe bassins, was het in de nacht van donderdag op vrijdag tijd voor het echte werk. Even na middernacht ontstaken twee brandweerlieden de bestuurdersstoel van een oude Opel Kadet. In een mum van tijd ontwikkelde zich een stevige brand die veertig minuten aanhield. In de naastgelegen tunnelbuis hielden onderzoekers van TNO en Rijkswaterstaat alles nauwkeurig in de gaten.

Op pagina 3:

Beneluxtunnel in vuur en vlam.

Reageer op dit artikel