nieuws

Station Utrecht blijft gelijkvloers

bouwbreed

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht geeft de voorkeur aan een gelijkvloerse en relatief goedkope variant voor de verbouwing van station Utrecht Centraal tot openbaarvervoerterminal. Daarmee zijn varianten met onder en/of boven de sporen gelegen bus- en tramstations vrijwel zeker van de baan.

Ook is de eerder voorgenomen sloop van een deel van Hoog Catharijne voor de aanleg van een nieuw stationsplein niet nodig. In het dinsdag gepresenteerde plan verhuist de trambaan van de centrumkant naar de Jaarbeurskant van het station, parallel aan en direct naast de treinsporen. Daar komen ook de haltes van snelbussen en nieuwe tramlijnen, als die op termijn de snelbussen gaan vervangen.Aan de stadskant komt een groot halte-eiland voor stads- en streekbussen, eveneens direct grenzend en evenwijdig aan de treinsporen.

De huidige traverse met stationshal wordt verbreed van 60 tot ruim 90 meter en aan beide uiteinden verlengd, zodat die zich ook uitstrekt tot boven de nieuwe tram- en busperrons. Het huidige streekbusstation maakt plaats voor een verkeersvrij plein. De kosten van deze variant passen binnen het budget van 525 miljoen gulden, dat beschikbaar is om Nederlands drukste station aan te passen aan de te verwachten groei van nu 55 miljoen reizigers per jaar tot 100 miljoen in het jaar 2020. Het overgrote deel van de kosten komt voor rekening van het Rijk. Het ontwerp van de terminal is afkomstig van architect M. Crouwel, die ook verantwoordelijk was voor de vernieuwing van Schiphol. Volgens Crouwel waren allerlei varianten met boven- of ondergrondse openbaarvervoerstromen niet alleen veel duurder maar ook minder overzichtelijk. De transparant uitgevoerde stationstraverse biedt volgens hem een goed zicht op de perrons met treinen, trams en bussen. Bovendien wordt veel ruimte en beton bespaard omdat geen op- en afritten nodig zijn. Het merendeel van de reizigers zou profiteren van kortere overstapafstanden.

Goedkeuring

Het plan, dat gemaakt is in samenspraak tussen de gemeente Utrecht, de NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Bestuur Regio Utrecht, behoeft nog goedkeuring van de Utrechtse gemeenteraad. In de verdere uitwerking moeten nog veel problemen worden opgelost, zoals de aansluiting van de stationstraverse op winkelcentrum Hoog Catharijne en de aansluiting van de tram- en buslijnen op de nieuwe ligging.

De ov-terminal is het belangrijkste en omvangrijkste onderdeel van de aanpak van het Utrechtse stationsgebied, waarover de Utrechtse bevolking zich op 15 mei volgend jaar in een referendum mag uitspreken. Dat referendum is er gekomen nadat Leefbaar Utrecht onderdeel ging uitmaken van het Utrechtse college van B en W. De stadspartij had zich altijd heftig verzet tegen de grootschaligheid van eerdere plannen met het stationsgebied.

De ov-terminal maakt geen deel uit van het referendum, maar bij de uitvoering wordt wel rekening gehouden worden met de mening van de Utrechtse bevolking.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels