nieuws

Onomstreden

bouwbreed Premium

Staand bij de westelijke toerit van de Botlekspoortunnel wordt al snel duidelijk waarom de Havenspoorlijn een onomstreden deel van de Betuweroute is. Piepend komt op het spoor dat bovenlangs richting Botlekbrug gaat, een goederentrein tot stilstand. Voor de zoveelste keer deze dag gaat de toch al smalle brug open en wordt het enkele spoortje dat het immense Europoortgebied koppelt aan de rest van Nederland, weer minutenlang onderbroken.

Over een paar jaar kan de trein gewoon doorrijden via de dubbelsporige Botlekspoortunnel (foto 2). De twee geboorde tunnelbuizen zijn inmiddels opgeleverd. De ruwbouw, inclusief de rails, is klaar. Nu moet de tunnel nog worden uitgerust met installaties, kabels, bovenleiding en brandveiligheidsvoorzieningen.

Behalve de Botlekspoortunnel is ook de Havenspoorlijn op de Maasvlakte al zo goed als gereed. Tot aan het Rail Service Centrum Maasvlakte, helemaal in het westen, zijn alle sporen verdubbeld. Bovendien zijn er extra opstelsporen voor goederentreinen gekomen. De extra capaciteit wordt door de railvervoerders al benut, al blijven ze nog jaren kampen met de flessenhals van de Botlekbrug over de Oude Maas.

Ook blijven de vervoerders voorlopig rijden met diesellocomotieven.

Reageer op dit artikel