nieuws

Mens centraal bij ontwerp tunnels

bouwbreed

Tunnelbouwers moeten meer rekening houden met menselijk gedrag bij het ontwerp van een tunnel. Volgens TNO kan op die manier de kans op ongelukken en rampen worden verkleind. Dat bracht het onderzoeksinstituut tijdens het symposium Veiligheid en Gedrag in Soesterberg naar voren.

Ongeveer 95 procent van de ongelukken in tunnels wordt veroorzaakt door menselijke fouten, doordat veel bestuurders hun rijgedrag veranderen bij het binnenrijden van een tunnel. Door de overgang tussen dag- en tunnellicht te verkleinen, met betere

verlichting of een lichte kleur op de tunnelwanden, of door goede verkeerssignalering worden onverwachtse veranderingen in het

verkeer voorkomen.

Centraal bij tunnelrampen en -ongelukken zijn nooduitgangen. “Tot voor kort waren veel nooduitgangen in Nederlandse tunnels gesloten wegens het risico van insluipers”, vertelt TNO-onderzoeker L. Boer. Rijkswaterstaat heeft ze inmiddels geopend.

Veel nooduitgangen zijn echter te onduidelijk voor mensen in paniek. Mensen in angst denken maar aan één ding, veiligheid.

Boer: “Bij de brand in Volendam ging bijvoorbeeld bijna iedereen naar de gewone uitgang. Slechts een handvol dacht eraan om via de nooduitgang weg te komen.” Nooduitgangen moeten duidelijk zijn aangegeven, bijvoorbeeld door beter accentverlichting op de deur zelf in plaats van het exitbordje erboven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels