nieuws

Bouwsector luidt de noodklok over bestelwagentax

bouwbreed

De bouw luidt de noodklok over de fiscale regelingen rond bestelwagens. Een nieuw voorstel om uit te gaan van een forfaitaire bijtelling van 10 procent van de waarde van de bestelwagen kan evenmin genade vinden in de ogen van de bouwwerkgevers.

Het ministerie is bereid om met de forfaitaire bijtelling genoegen te nemen, maar dan alleen voor een bepaalde categorie bestelwagens. Daarbij gaat het om de kleine wagens die meestal als servicewagens worden gebruikt en die naast de bestuurder nog maar één zitplaats hebben.

“Toen ik van de nieuwe regeling hoorde, dacht ik in eerste instantie dat we hiermee af zouden zijn van de administratieve lasten van de kilometeradministratie. Maar dit lost nog niets op. De bouw zit nu eenmaal met het gegeven dat bedrijfswagens vaak een dubbele cabine hebben om behalve materialen en gereedschap ook nog mensen mee naar de bouw te nemen”, zegt beleidsman F. van Blokland van BouwNed die deze zaak mede voor ViaNed en AVBB behartigt.

Grijs kenteken

Het probleem is al eerder ontstaan toen Financiën het privé-gebruik van auto’s met een grijs kenteken wilde aanpakken. Uiteindelijk is er in het kader van de nieuwe belastingwetgeving een aanpak uitgekomen waarin bestelauto’s hetzelfde behandeld worden als personenleaseauto’s. Een forfaitaire bijtelling van 20 of 24 procent van de waarde is dan gebruikelijk tenzij kan worden aangetoond dat er marginaal privé met de auto wordt gereden. Daarvoor is dan een ordentelijke kilometeradministratie nodig.

In het belastingplan 2002 wordt het nog een stukje erger. Het percentage bijtelling gaat omhoog en een deel van de woon-werkkilometers gaat beschouwd worden als privé-kilometers.

“Dat betekent voor de chauffeur van de bedrijfswagen die de wagen mee naar huis heeft om de volgende dag zijn collega’s op te halen, dat al die kilometers tot de bouwplaats als woon-werkverkeer gaan gelden. Voor de bouw is dat onwerkbaar”, meent Van Blokland.

Lastendruk

Het grote gevaar is vooral dat werknemers geen zin meer hebben om als chauffeur op te treden of vergoedingen zullen eisen om de extra belasting te compenseren. “Het betekent in alle gevallen problemen en een verdere verhoging van de administratieve lastendruk”, zegt Van Blokland.

Hij vindt dan ook dat het veel beter is om bestelwagens die heel duidelijk zijn ingericht voor het vervoer van bouwvakkers en hun materialen te beschouwen als ‘voor en door de werkgever geregeld vervoer’. “Dat is de simpelste manier om dit probleem op te lossen”, aldus Van Blokland die zijn hoop op de Tweede Kamer heeft gevestigd die deze week over de plannen gaat praten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels