nieuws

WorkingWheels: e-handel in commerciële voertuigen

bouwbreed Premium

“Elektronische handel is een belangrijke aanvulling. Maar gewoon elkaar recht in de ogen kijken, persoonlijk contact zal ook altijd blijven. Elektronische handel zal nooit het enige middel zijn, wel een verbreding van mogelijkheden, meer vraag, meer aanbod, meer keus.”

Dat zegt Jan Groeneveld, samen met Wouter Matthijs en een ploeg van automatiseringsexperts, nu tien maanden aan het werk met het bedrijf WorkingWheels op het bedrijventerrein Gorinchem-Oost.

WorkingWheels, waarvan de truckhandelaar Kleyn Trucks in Vianen grootaandeelhouder is, brengt een groeiend aantal internationaal erkende bedrijven op internet bijeen en vormt een gecombineerde database met meer dan 4500 gebruikte commerciële voertuigen, van bestelauto’s en autobussen tot land- en wegenbouwmachines en heftrucks.

Groeneveld: “Wij noemen de deelnemers de ‘content partners’. Dat zijn inmiddels meer dan veertig bedrijven, die wij werven of zich nu al zelf beginnen aan te melden. Daarbij zijn behalve initiatiefnemer Kleyn Trucks bijvoorbeeld ook MAN Truck & Bus, bouwmachinehandelaren Nemaasko en De Heus, Ginaf en buitenlandse bedrijven als het Deense Secondo Trailers en het Britse TIP/CTR Trailer Rental.”

Screenen

Groeneveld benadert bedrijven om deel te nemen. “Maar als een Spaanse, Peruaanse, Singaporaanse handelaar of waar ter wereld vandaan content partner wil worden, zullen we hem uitvoerig screenen. We kunnen geen dubieuze figuren gebruiken. Worden we het eens, dan zet de content partner zijn aanbod op ons net. Dat kost hem een vast bedrag of hij betaalt per hit per voertuig, daarover maken we vooraf afspraken. Als een koper een keus heeft gemaakt – of hij zal eerst meer informatie willen – dan kan dat via een druk op de knop via ons e-mailadres. Als de koop wordt gesloten, kan het zijn dat een asfaltmachine uit Spanje door onze tussenkomst naar Hongarije gaat. Koper en verkoper kunnen elkaar perfect verstaan, want wij bieden op onze website nu al een keuze uit dertien talen en ook dat aantal groeit nog. Wij leven van een commissie. En als koper en verkoper op een of andere manier opzien tegen transport, im- en exportafhandeling en dergelijke, kunnen wij bemiddelen.”

Groeneveld vindt dan ook dat hij geen content partners kan gebruiken die niet voor honderd procent betrouwbaar zijn: “De verkoper zal moeten waarmaken wat hij belooft. Verborgen gebreken moeten zijn afgedekt door garanties.”

De betaling is ook een lastig punt bij e-handel. “Er zijn een paar mogelijkheden”, zegt Groeneveld. “Handgeld, bankgaranties en dergelijke, maar een goede mogelijkheid is het aankoopbedrag te laten storten op de rekening van een notaris. Binnenkort gaan we een samenwerking aan met een groot en gerenommeerd notariskantoor in Nederland, zodat we als WorkingWheels ook op dit gebied kunnen bemiddelen.”

E-markt

Volgens Groeneveld is de database met het aanbod van de content partners maar één van de mogelijkheden. “Dat is als het ware onze showroom. Daarnaast is er de Trade4Trucks, een e-markt, een elektronische marktplaats. Geïnteresseerden kunnen gedurende een bepaalde tijd een bod uitbrengen op een aantal geselecteerde bedrijfswagens. Elke biedperiode kent een nieuw aanbod en na zo’n zeven dagen weet men of men het voertuig krijgt voor het geboden bedrag.”

Groeneveld noemt de online veiling de allernieuwste loot aan de stam. “De veiling gaat via het afslagmodel, waarbij de prijs van het voertuig met een vaste regelmaat daalt. In eigen huis is software ontwikkeld om de veiling wereldwijd, met verrekening van lands- en tijdsgrenzen te laten gebeuren.”

Ondergrens

Wel is volgens Groeneveld een ondergrens ingebouwd, want een truck met een gemiddelde waarde van 35.000 gulden zal niet voor 350 gulden van de hand gaan. De bedoeling is dat elke twee weken op die manier vijftig tot honderd trucks van eigenaar verwisselen. WorkingWheels vraagt van de verkopers vijf procent veilingkosten.

Op de website (www.workingwheels.com) staan nu nog vooral trucks, bestelauto’s en kippers, maar toch ook tamelijk zeldzame machines als een grader van het onlangs door Volvo overgenomen Canadese merk Champion en een in Nederland niet verkochte wiellader van het merk John Deere.

“We bouwen het langzaam op”, zegt Groeneveld. “Want het niet gaat in eerste instantie niet om veel, maar om goed. Ik verwacht wel veel van de toekomst, want met het inzakken van de economische groei is de markt van nieuw verkochte machines, ook in bouwtransport en grondverzet, behoorlijk ingezakt. De vraag naar gebruikt zal dus stijgen.”

Reageer op dit artikel