nieuws

Twee tunnelboren gaan de diepte in

bouwbreed Premium

Maar liefst twee tunnelboormachines beginnen vandaag aan hun tocht door de Nederlandse bodem; die voor de tunnel onder het Groene hart en die onder het Pannerdensch Kanaal. Beide worden door Minister Netelenbos in gebruik gesteld.

Naar goed gebruik in de boortunnelbouw krijgen de boormachines allebei een vrouwennaam. De boormachine voor de HSL-tunnel onder het Groene Hart wordt vernoemd naar Aurora, de Romeinse Godin. Veel lokale boerderijen waar de boor onderdoor gaat, dragen die naam. De tunnel onder het Pannerdensch Kanaal die deel uitmaakt van de Betuweroute krijgt de naam Maxima; volgens een woordvoerder van de projectorganisatie “de enige vrouw die er op dit moment werkelijk toe doet”.

Maxima is wel een stuk kleiner dan Aurora. De binnendiameter van de tunnel bedraagt straks 8,65 meter. Net als de andere tunnels uit de Betuweroute, de Sophiatunnel en de Botlekspoortunnel maakt dat dubbelstack containervervoer mogelijk. De overwegend zanderige grondslag waar de tunnel doorheen voert, staat garant voor een stabiele ligging.

De machine is afkomstig van de Duitse firma Herrenknecht en heeft eerder dienst gedaan in Caïro bij het boren van een metrobuis. Het boorgedeelte van de tunnel meet 1615 meter. Inclusief toeritten is de tunnel 2680 meter lang. Tussen de twee tunnelbuizen worden twee dwarsverbindingen gemaakt. Aannemerscombinatie Comol bestaat uit twee Franse, twee Nederlandse en een Belgische aannemer, te weten: Dumez GTM, Campanon Bernard, TBI Beton- en Waterbouw, Welling Didam en CFE.

Slurryschild

De boormachine die in Leiderdorp begint, is van Franse makelij. Met een buitendiameter van bijna 15 meter is het de grootste ter wereld. Voor de tunnel onder het Groene Hart wordt maar één buis geboord. Beide treinsporen komen in dezelfde buis te liggen die van elkaar gescheiden worden door een betonnen wand.

De boormachine werkt niet continu en maakt gebruik van een slurryschild. De tunnelelementen voor de ruim zeven kilometer lange constructie worden vervaardigd in België. De Franse bouwgigant Bouygues is penvoerder van de combinatie waarvan het Nederlandse Koop deel uitmaakt.

Reageer op dit artikel