nieuws

Oud-concurrenten HAM-VOW en Paans werken nu samen

bouwbreed

Eerst waren ze concurrenten in de Biesbosch, toen conculega’s, vervolgens partners bij verschillende projecten en nu werken ze volledig samen. Chris van Oord van HAM-VOW: “Met Paans halen we een modern bedrijf in huis dat naadloos aansluit op ons grotere materieel en zeer gespecialiseerd is in waterbouwkundige werken en bodembestortingen.”

Uitkijkend over de Boven-Merwede – “daar verdienen we nou ons geld” – praten hij en Chris Paans over de overname en over beide bedrijven. “We hebben een mooi bedrijf binnengehaald, maar vertel jij dat maar Chris”, zegt Van Oord.

Paans die samen met drie broers het bedrijf van zijn vader runt, gaat er eens goed voor zitten. “Onze oorsprong ligt in de Biesbosch, net als die van Van Oord Werkendam”, begint hij. Paans kan het weten. Als jongmaatje, net van de ulo, ging hij zelf als griendwerker de Biesbosch in voor het bedrijf van zijn vader.

“We zijn begonnen met het maken van oeverbeschermingen van wilgenpalen en bleeslatten. Langzamerhand zijn we daar andere zaken bij gaan doen. Daarbij zijn we altijd innovatief geweest. Zo waren we de eersten in Werkendam die met zelfvarende kraanschepen zijn begonnen. Tegelijkertijd hebben we ook het ambachtelijke weten te behouden zoals het maken van klassieke kraag- en zinkstukken”, blikt Paans terug.

Bescheidenheid weerhoudt hem er niet van het huzarenstukje van het bedrijf te noemen: het hydraulisch nauwkeurig aanbrengen van steenstortingen met behulp van de Pados. Dat staat voor Paans doseerapparaat. Daarop is zelfs octrooi verleend.

Maar dat is niet alles. Paans begon als eerste in Nederland met het mechanisch zetten van basalton en stond mede aan de basis van de ontwikkeling hiervan. Tevens was het bedrijf de eerste die een kraanschip uitrustte met klapbare spudpalen. Paans kan er nog van genieten toen er in Werkendam een soort vlootschouw was. Die begon in Sleeuwijk. “Al onze collega’s konden pas na de brug meedoen, omdat zij hun spudpalen niet konden omklappen”, zegt hij wijzend in de richting Sleeuwijk.

En, niet onbelangrijk, al sinds 1954 wordt er veel met HAM-VOW samengewerkt. “Wij werken veel op kunstwerken zoals tunnels. Dat doen we met onze kraanschepen.” Een foto van de Heinenoordtunnel wordt erbij gehaald als bewijs. Een kraanschip van Paans is praktisch zij aan zij aan het werk met een schip van HAM-VOW. Maar ook aan de waterkering Ramspol hebben beide gewerkt.

Schaalvergroting

Van Oord: “Paans is werkzaam op het kleinschalige gedeelte van de markt. Daar is niets mis mee, het is vaak specialistisch werk. We hebben het zelf vroeger ook in huis gehad. Door schaalvergroting zoals de Deltawerken en de Stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg, zijn deze activiteiten achtergebleven. Nu hebben we het dus weer zelf in huis.”

Waarom wilde Paans het bedrijf dan wegdoen. Opvolgingsproblemen? Nauwelijks. Er werkt zelfs een derde generatie Paans bij HAM-VOW. “Het heeft meer te maken met de grootte van de werken en de eisen die de opdrachtgevers stellen. Grote werken die in het verleden door ons zijn gemaakt, kunnen nu niet meer worden aangenomen in verband met de gestelde criteria. Opdrachtgevers vergeten wel eens dat het moeilijker is om vijftien werken van één miljoen gulden te doen dan één werk van vijftien miljoen”, zegt Paans.

Dus zat er weinig anders op dan aansluiting te zoeken bij grote broer HAM-VOW, hetgeen nu beklonken is. Van Oord is er in ieder geval zichtbaar blij mee.

‘De werken worden groter en opdrachtgevers veeleisender’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels