nieuws

Noodvoorzieningen voor afvaltransport

bouwbreed

In ijltempo is er de afgelopen drie weken in New York gewerkt aan de constructie van twee extra pieren voor de afvoer van het staal en puin van het verwoeste World Trade Center (WTC). Het gaat om twee tijdelijke faciliteiten, een aan de rivier de Hudson en de andere aan de East River.

De afvoer van het staal en puin is een zware belasting voor het verkeer in New York, met name dan voor de tunnels en de bruggen die daarvoor gebruikt worden. Er zijn verscherpte veiligheidsmaatregelen van kracht, waardoor het verkeer al wordt vertraagd. Bovendien zijn nog niet alle bruggen en tunnels opengesteld. Dat maakt de gewone dagelijkse verkeerschaos al ingewikkelder. En daar komen dan nog eens de honderden trage vrachtwagens bij met WTC-afval. Dat transport wordt enorm verlicht nu men vanaf deze week de twee nieuwe faciliteiten kan gebruiken. Daar wordt het puin op schuiten geladen die per keer een vracht van 3.000 ton kunnen vervoeren. Een vrachtwagen kan per rit 10 tot 30 ton aan.

Mestvaalt

Al het afval gaat eerst naar de gigantische Fresh Kills mestvaalt op Staten Island die net een half jaar geleden was gesloten. Daar wordt alles door de FBI nogeens doorzocht op mogelijk bewijsmateriaal. Vervolgens gaan de resten van de stalen constructie van het WTC naar bedrijven in Port Newark en Jersey City in het aangrenzende New Jersey voor recycling.

Voor de constructie van de nieuwe faciliteiten zijn alle bureaucratische records van New York gebroken. Daarna is er in ijltempo gebaggerd door de bedrijven Weeks Marine en Great Lakes Dredge & Dock Company die de diepte ter plaatse op 18 voet (6 meter) bij laag water hebben gebracht. Maar zelfs met deze nieuwe faciliteiten verwacht burgemeester Rudolph Giuliani van New York dat het opruimingswerk rond “ground zero” al met al nog zeker een jaar kan duren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels