nieuws

Kamer wil invloed op besluit IJzeren Rijn

bouwbreed

De Tweede Kamer vreest buitenspel gezet te worden in de besluitvorming over de IJzeren Rijn. PvdA, CDA, D66 en GroenLinks hebben minister Netelenbos (Verkeer) gisteren gevraagd of en wanneer het parlement een vinger in de pap krijgt.

Netelenbos is van plan op 15 oktober een voorlopige overeenkomst te tekenen met haar Belgische en Duitse collega’s over het in ere herstellen van de goederenspoorlijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. De bedoeling is dat in de loop van 2002 dagelijks in beide richtingen een beperkt aantal treinen gaat rijden. De fracties willen voor 15 oktober overleg met de minister over de IJzeren Rijn.

Volgens een woordvoerster van Netelenbos heeft de Kamer nog alle ruimte om haar zegje te doen. “Het is een voorlopige overeenkomst. De drie betrokken ministers gaan daarmee terug naar het parlement. Daarna wordt een definitief akkoord getekend.”

Het historische tracé van de IJzeren Rijn is omstreden in politiek Den Haag en de regio omdat het door natuurgebied De Meinweg in Limburg loopt. Rond 2006 kunnen de werkzaamheden beginnen om de IJzeren Rijn voor meer treinen geschikt te maken. De kosten bedragen een miljard gulden. De treinen rijden tijdens het werk over een andere spoorlijn.

Een aantal Middenlimburgse gemeenten en organisaties heeft minister Netelenbos gisteren een boze brief geschreven over haar voornemen 15 oktober een handtekening te zetten onder een akkoord over het weer in gebruik nemen van het historische tracé van de IJzeren Rijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels