nieuws

Herstel metro onder WTC langdurige affaire

bouwbreed Premium

Het herstel van enkele subway-lijnen (metro) die langs of onder het verwoeste World Trade Center-complex in New York liepen, wordt een langdurige en kostbare zaak. “Wij hebben nog geen idee van de kosten, zolang wij de schade niet kunnen opnemen en dat kan nog wel even duren”, aldus Mysore Nagaraja, hoofd van de technische dienst van New Yorks subwaysysteem.

De zwaarste schade heeft de tunnel voor de lijnen 1 en 9 opgelopen die onder het WTC-complex doorliep. Hier zijn twee stukken volledig ingestort en andere stukken zijn zwaar beschadigd. Stalen balken van het neerstortende WTC doorboorden de straat beneden, boorden zich vervolgens door enkele meters grond om daarna de subwaytunnel te vermorzelen en zich meters diep in de daaronder liggende grond te boren. Een van de oorzaken van de betrekkelijk grote schade is het feit dat de metro hier slechts enkele meters onder het maaiveld loopt.

De metro of ‘sub’ vormde voor de straat langs het World Financial Center een soort fundament. Nu dit fundament ernstig is beschadigd, is men van plan dat hele gedeelte eerst vol te storten met cement, zodat de straat daarboven kan worden hersteld. Die is namelijk dringend nodig voor zwaar materieel dat wordt gebruikt bij de opruimwerkzaamheden. Later zal men dan door deze brij van staal, puin en cement een tunnel boren om vanuit die tunnel met de herstelwerkzaamheden te beginnen. “Deze tunnel werd in 1918 aangelegd toen de zuidpunt van Manhattan nog residentieel gebied was. Nu staan er gigantische kantoorkolossen in dit financiële district en dat maakt het herstel er niet eenvoudiger op”, meent Nagaraja.

Het traject voor de lijnen 1 en 9 die de zuidpunt van Manhattan verbinden met Noord-Manhattan en dan verder met de Bronx, moet volgens Nagaraja over minstens een mijl volledig nieuw worden aangelegd. Daarbij zal men waarschijnlijk wel het oude profiel blijven gebruiken. Een operatie die zeker jaren gaat duren en honderden miljoenen dollars gaat kosten. Iets minder dramatisch is de schade aan de lijnen N en R waar slechts één enkele doorboring van de tunnel is geconstateerd.

Reageer op dit artikel