nieuws

Caterpillar gaat milieu serieus aanpakken

bouwbreed Premium

Motoren- en bouwmachinefabrikant Caterpillar, megagebruiker van fossiele brandstoffen als dieselolie en gas, voldoet ruimschoots aan de Amerikaanse milieueisen Tier 2 en de Europese equivalent Stage II voor non-roadvoertuigen die op 1 januari ingaan. Toch wil het Amerikaanse bedrijf voor dat soort machines nu reeds nadrukkelijk vooruitlopen op Tier 3 en Stage III die vanaf 2006 van kracht worden. Het bouwt daartoe compleet nieuwe motoren.

“Strengere milieueisen bieden goede kansen voor nieuwe ontwikkelingen”, zegt Peter Voûte, marketingmanager Europa, Afrika en Midden-Oosten. “Grote ondernemingen hebben hun medeverantwoordelijk voor wat met onze planeet gebeurt. Iedereen moet die verantwoordelijkheid delen. Tegelijkertijd is het onze opdracht machines te leveren die de prijs waard zijn. Die uitdaging zijn we aangegaan.”

De op het EAME-hoofdkantoor in Genève gestationeerde Nederlander doet ook een dringende oproep aan regeringen wereldwijd om machines te subsidiëren die op de wettelijke milieuvoorschriften ver vooruitlopen. “Het is zonneklaar dat deze machines duurder zijn. Het gaat om zo’n twee tot drie procent. Voor de gemiddelde machine gaat het om vier- of vijfduizend gulden. Om een keuze voor het milieu aantrekkelijk te maken, zou een regering voorlopig kunnen subsidiëren.”

Ontwikkeling

Een andere mogelijkheid zou zijn prestaties op het gebied van milieu, arbeidsvoorwaarden en veiligheid van machines in bestekken voor te schrijven. Zoals de deelraadregering van Berlijn doet en zoals bijvoorbeeld Rotterdam doet op het gebied van mechanisch straatwerk. Voûte: “Voorschrijven is een mogelijkheid. Er zijn verschillen, zelfs binnen de EG. Zweden is streng, andere landen houden zich precies aan de minimumregels. Italië doet zelfs een oogje dicht voor Fiat. Wij vinden dat bedrijven die vooroplopen, onze eindgebruikers, best beloond mogen worden voor hun extra inspanning.”

Caterpillar investeerde de afgelopen jaren rond 250 miljoen dollar in de ontwikkeling van een motor, die aan de Tier3/Stage III-voorwaarden voldoet. De vertrouwde 3306-motoren worden vervangen door C9- en C10-motoren, die nu al in de wiellader 966G en de 330C-graafmachines zijn gebouwd. Op het training- en demonstratieterrein in Malaga in Spanje was ook het prototype van de wiellader 950 te zien.

Mak Mirhakimi, manager krachtbrondivisie Europa, Afrika en Midden-Oosten, brengt zijn boodschap met enthousiasme: “Als we alleen de motoren voor Stage III hadden geprepareerd, waren we problemen tegengekomen. Het brandstofgebruik zou bijvoorbeeld met tien procent zijn gestegen, reductie van de motorhitte zou 15 procent hoger moeten zijn. We hebben nagedacht over hergebruik van gekoelde uitlaatgassen, een bestaande techniek die EGR wordt genoemd. Ook daaraan kleven grote nadelen.”

Bewust

“We zijn tot de conclusie gekomen, dat we een compleet nieuwe motortechniek moeten ontwikkelen. Daarin zijn we geslaagd. De opdracht was dat de Stage III-motor op alle onderdelen niet mag onderdoen voor de Stage II-motor en dat de kosten in verhouding moeten staan.”

“Sommige componenten hebben we in eigen hand: brandstofsysteem, ontstekings- en verbrandingstechnologie, nabehandeling en elektronica. Het aantal voordelen van het resultaat is enorm. De nieuwe motor gebruikt tien procent minder brandstof, het interval van olieverversen is tot 500 gebruiksuren verdubbeld, de machine bevat veel minder mechanische onderdelen, is dus betrouwbaarder en we hebben kans gezien het geluid belangrijk te reduceren.”

Caterpillar is duidelijk op de milieu-toer. Onlangs is het opgenomen in het selecte gezelschap van (New Yorkse) beursgenoteerde ondernemingen dat de voorhoede vormt van milieubewuste bedrijven. Topman Richard Thompson liet bij die gelegenheid weten dat de nieuwe motorentechnologie uiteindelijk voor een emissiereductie van vijftig procent zorgt en dat Caterpillar elke werkdag vier miljoen dollar uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling. Hij vindt dat de ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid die alle grote bedrijven in de wereld zouden moeten hebben”.

Of zoals Peter Voûte zegt: “We hebben nu op alle fronten een voorsprong op anderen”. Caterpillar zet wereldwijd voor 45 miljard gulden aan motoren om.

Reageer op dit artikel