nieuws

Beweegbare bekisting trekt aandacht tv

bouwbreed

Concurrerende bouwbedrijven zijn nog niet komen kijken, maar het televisieprogramma Jules Unlimited vindt het Moveable Scaffolding System dat de Bouw Combinatie Utrechtboog (BCU) gebruikt voor de aanleg van de spoorverbinding Utrecht-Schiphol zo interessant, dat het er een uitzending aan besteedt.

Niet eerder maakte een Nederlandse aannemer gebruik van het ingenieuze, beweegbare bekistingssysteem dat de inzet van veel personeel overbodig maakt. Het leent zich uitstekend voor een technische uitleg op televisie.

“Misschien dat er laten nog andere bouwers komen kijken”, zegt projectdirecteur J.W. Carton van de bouwcombinatie bestaande uit Dura Vermeer, BAM NBM Infra en Philipp Holzmann. “Wij zijn in elk geval tevreden over het systeem. Langzaam maar zeker beginnen we onze draai ermee te vinden. Het komend jaar willen we er elke vier weken honderd meter betonnen spoorviaduct mee bouwen. Los van de betonvlechters hebben we voor de bediening twintig mensen nodig. Kies je voor een normale bekisting, dan moet je het dubbele aantal inzetten.

Terwijl hij vertelt, wandelt Carton behoedzaam over de staalconstructie die rust op drie betonnen kolommen, niet ver van de Amsterdam Arena. Op ruim 20 meter boven de grond giert de wind zo hard dat de projectdirecteur een hand aan de helm moet houden. Iets lager zijn bouwvakkers bezig. De één schraapt met een plamuurmes een luikje af, anderen spannen een stalen draad of brengen een veiligheidsleuning aan op de stortsteiger.

“Het zijn de laatste handelingen voor het stortklaar maken van het systeem”, licht Carton toe. “Donderdag gaat er 1000 kuub beton in, op vier punten. Het is de tweede trogsectie die we storten. Als het beton is gehard, klapt het systeem de bekisting weg en rijdt het naar de plek waar de volgende sectie moet komen.”

Het lijkt simpel, maar wie het enorme stalen gevaarte van dichtbij bekijkt, beseft dat er heel wat bij komt kijken om het van kolom naar kolom te bewegen. De enorme stalen hulpbrug waaraan de hydraulisch beweegbare bekisting is opgehangen, kan rijden op wielen die aan een stalen opbouw op de kolommen zijn bevestigd. De wielen zijn uitgerust met een motor.

Kaarsrecht

Niet ver daarvandaan is ook de plek waar de brug met behulp van buffers iets naar links of naar rechts kan schuiven. Dat is nodig omdat het 147 meter lange systeem kaarsrecht is, terwijl de Utrechtboog, zoals de naam al verraadt, boogvormig wordt. Het Moveable Scaffolding System kan de draai aan omdat het drie meter breder is gemaakt dan het te bouwen viaduct. Telkens moet het iets worden bijgestuurd om het in de goede baan te houden.

“We kunnen met het systeem ook nog een stukje de lucht in”, legt Carton uit. “Door middel van vijzels kan de stalen brug omhoog worden gebracht. Dat komt goed van pas bij de bouw van de viaductdelen boven de drukbereden spoorlijn Utrecht-Amsterdam. Het is gevaarlijk hier op dezelfde hoogte te bouwen als boven het gewone bouwterrein. Als de troggen voldoende zijn gehard, laten we ze met behulp van de vijzels zakken tot op de steunpunten van de kolommen.”

BCU heeft ongeveer 9 miljoen gulden geïnvesteerd in het bekistingssysteem. Het is geleverd door de Noorse firma NRS Design en geproduceerd in Slowakije. In onderdelen is het op 66 trailers afgeleverd op de bouwplaats. Aanvankelijk zat het de bouwcombinatie niet mee. In plaats van anderhalve maand duurde het drie maanden om alle onderdelen te assembleren. “Een fout van ons”, zegt Carton. “Toen we nog maar net in gesprek waren, heeft het Noorse bedrijf eens aangegeven dat je er ongeveer anderhalve maand over doet om het systeem op te bouwen. Maar dit is het grootste exemplaar dat ze ooit hebben geleverd. Voor de planning is de vertraging overigens geen ramp. We zitten er nog binnen. Maar de rek is er wel uit. Daarom denken we eraan in de zomer eventueel met twee ploegen te gaan werken om in te lopen. Anders lopen we bij een flinke winter al het risico dat we de opleverdatum van 10 november 2005 niet halen.”

Tegenvaller

Terwijl hij praat, rijden beneden twee zware voertuigen over het bouwterrein. Ertussenin bungelt de bekisting voor een van de kolommen van de Utrechtboog. Op weg naar een met stalen damwanden geformeerde kuip op het bouwterrein. “Dat was ook een tegenvaller”, bekent Carton even later, staand aan de rand van een van de bouwkuipen. “We hadden gewoon met open ontgravingen willen werken voor de bouw van die pijlers. Dat leverde echter grote problemen op. Telkens als we hadden gegraven, was de volgende dag de bouwweg verdwenen. Daarom hebben we het maar anders aangepakt.De planning moest er wel voor om.”

Projectdirecteur J.W. Carton van de Bouw Combinatie Utrechtboog: “Langzaam maar zeker beginnen we onze draai te vinden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels