nieuws

Werkers struinen met kerst Brits spoor af

bouwbreed

Ruim 8000 werknemers van technische aannemers en andere bouwbedrijven hebben de hele Kerstvakantie doorgewerkt aan het repareren van het Britse spoorwegnet. De werknemers kregen voor die acht dagen werk – waaronder op de voor Britten haast ‘heilige’ Eerste Kerstdag – gemiddeld tienduizend gulden per man salaris.

In totaal werden meer dan 40 kilometer gebroken rails en 60 kapotte wissels vervangen.

Railtrack, het Britse infrastructuurbedrijf, moet door het hele land rails en wissels vervangen. Dat volgt op een treinongeluk bij Hatfield in de buurt van Londen, dat te wijten was aan haarscheurtjes in de rails. Direct na het ongeval werden op meer dan 400 plaatsen snelheidsbeperkingen afgekondigd, die het treinverkeer al maanden volledig in de war sturen.

De vervangingsoperatie kost Railtrack in totaal 1.6 miljard gulden. Na de Kerstoperatie is nu bijna de helft van de 700 kilometer kapotte rails vervangen. Verwacht wordt dat het werk zeker niet voor de Pasen klaar is. Het onderhoud en de reparatie van de infrastructuur is in Groot-Brittannië volledig uitbesteed. Aannemersbedrijven als Jarvis en Balfour Beatty hebben daarvoor grote speciale bedrijven. “We hebben het momenteel enorm druk en hebben net een contract binnengehaald voor nog eens 40 miljoen gulden aan spoorwegonderhoud. Maar het is niet allemaal extra, sommige projecten zijn in de plaats gekomen van werk dat we anders elders hadden gedaan,” aldus Jarvis-topman P. Moayedi.

Andere landen

De uitvoering van de werkzaamheden loopt hier en daar vertraging op omdat de fabrikanten van rails en vooral wissels – die op maat worden gemaakt – niet aan de grote vraag kunnen voldoen. Veel onderdelen worden inmiddels uit andere landen aangevoerd. Zo heeft één van de leveranciers van wissels, VAE Baileyfield, het eigen Oostenrijkse moederbedrijf ingeschakeld. “Het geeft niet waar het vandaan komt, als we het maar krijgen,” verzuchtte de algemeen directeur van Railtrack Jonson Cox onlangs.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels