nieuws

Terex trekt na reeks vrijages bij Fermec aan het langste eind

bouwbreed

De acquisitie van de Britse bouwmachinefabrikant Fermec door de Terex Corporation in Westport, Connecticut, past geheel in het straatje van deze Amerikaanse branchegenoot. Terex is de laatste jaren nogal nadrukkelijk op overnamepad en is heel snel gegroeid tot een concern met een omzet van twee miljard dollar.

Bij de bekendmaking van de overname verklaarde Colin Robertson, managing director van Terex: “Terex heeft bewezen een neus te hebben voor het overnemen van goede bedrijven met mooie producten en groeipotentie. De graaf-laadmachines van Fermec behoren tot de beste van de wereld en wij zullen samen met het zittende personeel in Manchester het merk verder uitbouwen, vooral in de VS.”

Tussen neus en lippen door kondigde Robertson aan dat Terex zal doorgaan met aquisities. Terex bezit momenteel 37 productiebedrijven in de VS en Europa en zet de producten af in zestig landen. Het dealernet omvat meer dan duizend adressen. Het bedrijf heeft een aantal divisies: hijsen, grondverzet en lichte bouwmachines.

Van oudsher maakte Terex mobiele ruwterreinkranen en telescoopkranen en kocht de laatste jaren, onder veel meer, de torenkraanfabrikanten Peiner in Duitsland en Comedil in Italië. Verder kochten de Amerikanen Koehring, Bendini, PPM en Marklift. De Nederlandse fabrikant van platformschaarliften Holland Lift behoort eveneens tot het concern. Ook kocht Terex de grootste drie fabrikanten ter wereld van meeneemtrucks, het Nederlandse KooiAap, het Ierse Moffett en het Amerikaanse Princeton, maar een paar jaar later alweer deden de Amerikanen de drie bedrijven van de hand aan Partek Cargotek, het moederbedrijf van onder meer autolaadkranenfabrikant Hiab.

Fermec is een voortzetting van het bedrijf in landbouwmachines dat de Canadees Daniel Massey in 1846 startte. Na de fusie met concurrent Alanson Harris rond 1900 dacht het bedrijf Massey Harris de wereld te veroveren. De grote ‘naam’ volgde echter in 1951 na de overname van het bedrijf van het genie Harry Ferguson, die de legendarische tractoren met de naam Little Grey Fergie bouwde.

Tot eind jaren zeventig was Massey Ferguson een bloeiend bedrijf, dat ook was begonnen met de ontwikkeling van graafmachines en graaf-laadcombinaties. Gedwongen door opeenvolgende recessies moest het bedrijf zich echter terugtrekken op de enig overgebleven fabriek in Manchester.

Na de introductie van een reeks nieuwe producten in 1994 werd het bedrijf omgedoopt tot Fermec en de producten, onder meer de minigraafmachines, kregen dezelfde naam bij de overname van het bedrijf door Case in 1997.

Bij de fusie van Case en New Holland moest een deel van Fermec en met name de productie van graaf-laadmachines, van de Europese Commissie buiten de fusie blijven. Dat leidde tot hevige vrijages, eerst met het Zweedse Volvo, later met Superstav, de Tsjechische fabrikant van de graaf-laadmachines van EarthForce. Nu blijkt dat uiteindelijk Terex aan het langste eind heeft getrokken.

Massey Ferguson sneuvelde door reeks recessies

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels