nieuws

Spoortunnel onder Mont Blanc de langste

bouwbreed

De eerste Nederlandse reactie op de Turijn-Lyonverbinding komt van de organisatie voor Transport en Logistiek EVO. Deze voorziet een forse verkorting van de reistijd voor het vrachtverkeer. Zeker gezien de vertragingen die ontstaan doordat alle transport de afgelopen jaren via de Fréjustunnel en de Brennerpas verloopt. Op het ogenblik rijden er dagelijks door de tunnel zesduizend vrachtwagens. Het nieuwe verdrag tussen Frankrijk en Italië betekent volgens de EVO een sterke impuls voor transportorganisaties in de omringende landen.

Het verdrag voor een spoortunnel van 52 kilometer – ’s werelds langste – onder de Mont Blanc is deze week getekend. De Franse en Italiaanse minister-presidenten Chirac en Amato zijn het daarmee ook eens over de heropening van de gerestaureerde Mont Blanc-tunnel: in september zijn beide landen klaar.

Eerder vorige week bezwoer Chirac de Franse zijde van de autotunnel niet te openen voordat de Italiaanse regering een spoorweg onder de Alpen had toegezegd. Als voornaamste reden voor deze patstelling geldt het uitbannen van internationaal zwaar vrachtverkeer in de huidige autotunnel. De Fransen zien al hun eisen ingewilligd: een hoge snelheidslijn van 254 km tussen Lyon en Turijn met een spoortunnel onder de Mont Blanc.

De kosten van de werkzaamheden zijn in totaal geraamd op 25 miljard gulden, waarvan 7 voor rekening van Frankrijk, 5 voor de Italianen en 13 uit internationale bijdragen dient te komen. De werkzaamheden voor de tunnel zouden in 2015 voltooid moeten zijn. De openingen komen te liggen bij de plaatsjes Bussoleno (hoogte 1381 meter) en St Jean de Maurienne (1275 meter).

Personentreinen mogen met een maximale snelheid van 220 kilomter per uur over het traject, voor goederentreinen staat de limiet op 120 kilomter per uur. De reistijd voor de TAV tussen Turijn en Lyon komt op 1,5 uur, met een aansluiting naar Parijs van drie uur.

Veiligheidseisen staan net als bij het herstel van de huidige Mont Blanc-tunnel voorop, met diverse vluchtgangen, luchtverversing en camera’s elke 100 meter. De Italiaanse experts dringen aan op twee gescheiden tunnelgangen en de Fransen schijnen daar steeds welwillender tegenover te staan.

Gotthardtreintunnel

Intussen bereiden de Zwitsers een soortgelijk project voor: een 57 km lange spoorverbinding onder de Gotthard, extra geschikt voor vrachttransporten. Deze treindoorgang moet de langste ter wereld worden. Dit is de consequentie van de gestelde hoogtelimiet (550 meter). Het project zou in 2012 voltooid kunnen zijn en vormt volgens de onderzoekers de beste verbinding tussen Milaan en Zürich.

De Zwitserse president Leuenberger betoont zich zeer ingenomen met de Frans-Italiaanse overeenkomst. Het sluit aan bij zijn streven om de Alpen te redden met een complex aan tunnels (onder de Monte Ceneri, de Zimmerberg en de Loetschberg). Vooral het terugdringen van het vrachtverkeer op de weg is ook voor de Zwitsers een noodzaak. De projecten kunnen alleen slagen bij een internationale aansluiting van alle treinlijnen.

Protest

Ook de plannen voor Turijn-Lyon bestaan al jaren. Het Italiaanse ministerie betoonde zich uiterst voorzichtig. De spoorlijn loopt langs diverse Noord-Italiaanse woonoorden. Mensen uit Turijn en omgeving zijn onder leiding van 25 burgemeesters afgelopen weekeinde al begonnen met grootscheepse protestacties tegen het beoogde treintransport.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels