nieuws

Raad wil aanpassing N31 na ongeval

bouwbreed

De autoweg N31 bij Harlingen moet gescheiden rijbanen krijgen. Alleen dan kunnen ernstige ongelukken worden uitgesloten. Op korte termijn moet de maximum snelheid worden verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur.

Dit schrijft de Raad voor de Transportveiligheid in een rapport over een zeer ernstig ongeval op de N31 bij Harlingen, waarbij vijf inzittenden van een personenauto om het leven kwamen. De weg is ter plekke smal en er mag worden gereden met een snelheid van 100 kilometer per uur. Het ongeluk gebeurde doordat de auto met de vijf slachtoffers de middenstreep iets overschreed en een tegemoetkomende vrachtauto schampte. De bestuurder raakte de macht over het stuur kwijt en botste na eerst in de berm te zijn beland frontaal op een tweede tegemoetkomende vrachtauto.

De N31 is al geruime tijd berucht als gevaarlijke weg. In november 2000 heeft de rijksoverheid geld in het vooruitzicht gesteld voor de verdubbeling van een deel van de autoweg. Maar juist het smalle gedeelte bij Harlingen wordt niet onder handen genomen. Dit stuk weg is volgens de raad te smal om het predikaat autoweg te verdienen. Daarbij speelt ook de zachte berm een rol. Bestuurders hebben de neiging tegen de middenstreep aan te gaan rijden om weg te blijven bij die berm.

De raad richt zich met de aanbevelingen tot Rijkswaterstaat Directie Noord-Nederland. Overigens geeft de Raad aan dat ook de gebrekkige rijvaardigheid van de bestuurster van de personenauto een ‘dominante’ rol heeft gespeeld bij het ongeval. Zij had geen rijbewijs.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels