nieuws

Onvoldoende aandacht voor veiligheid Schiphol

bouwbreed

De heftige reactie van de verantwoordelijke instanties op een relatief klein incident doet het ergste vrezen voor de veiligheid van Schiphol. Wellicht krijgt dr.ir. John Stoop achteraf toch gelijk. Misschien is bij het plannen van de gebouwen en infrastructuur toch te weinig aandacht besteed aan de risico’s en gevolgen van kleine en grote incidenten.

Ruim vijf jaar geleden waarschuwde de onderzoeker van de afdeling Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft al voor de kwetsbaarheid van Schiphol. “Vooral de grote dichtheid van passagiers en goederen brengt gevaren met zich mee. De vervlechting is zeer kwetsbaar. Als het misgaat kan het makkelijk escaleren”, schreef Stoop.

De verantwoordelijke instanties voor de ontruiming en afsluiting deze week van geheel Schiphol (op vertrekhal 3 na) en het stilleggen van het trein-, auto- en vliegverkeer geven nog geen verklaring, maar zij moeten zo’n escalatie voor ogen hebben gehad. Zij voelen zich blijkbaar niet zeker over de veiligheid van de gebouwen en infrastructuur. Wellicht zijn bij het ontwerp, de uitvoering en het gebruik te veel risico’s voor lief genomen, om de gebruiker een aangename en functionele ‘mobility hub’ te bieden.

Geen aanslag

De gevolgen van de brandjes en explosie in de gebouwen van Schiphol waren groot. Waarschijnlijk is de explosie niet het gevolg geweest van een aanslag, meldt de marechaussee. Misschien steekt een dakloze afvalbakken in brand en lag er een volle spuitbus haarlak in de laatste? De voorlichters van Schiphol Airport geven geen uitsluitsel. De explosie vond plaats in een doodlopende uitloper naast aankomsthal 2. De bouwkundige schade bleef beperkt tot een ontzet plafond. Drie mensen raakten lichtgewond door vallend materiaal. Het is niet duidelijk waar de rook vandaan kwam, “maar die was onschadelijk, dat is onderzocht”, stelt een voorlichter. Het Algemeen Dagblad meldt echter: “De stank was ondraaglijk en bezorgde veel mensen hoofdpijn.”

Er werden geen halve maatregelen getroffen. Een grootscheepse ontruiming (er zijn zelfs passagiers uit vliegtuigen gehaald), afsluiten van tunnels, stilleggen van vliegverkeer. Niet alleen het filiaal van stomerij Palthe naast de toiletten, niet alleen aankomsthal 2, nee, het complete hart van Nederland kwam tot stilstand. “Dat is inherent aan het incident en de beslissing van het management”, aldus de voorlichter.

“Aankomsthal 3 is al snel weer in gebruik genomen. Daarna is een corridor gemaakt naar buiten, door de grote hal boven het spoorstation”, vervolgt de voorlichter. Onder het plafond bij de toiletten is een tijdelijke ondersteuning aangebracht. De ruimte is met witte zeilen afgedekt. Over de toestand achter de schermen mag de voorlichter niets zeggen. Zelfs op de vraag of er bouwmaterialen in brand zijn geraakt en met welke materialen de toiletten en de doodlopende uitloper zijn uitgevoerd, heeft zij geen antwoord. “De onderzoekers willen niet dat wij daar iets over zeggen.”

De ontwerper van de gebouwen, Jan Benthem van Benthem Crouwel Architecten in Amsterdam, was gisteren onbereikbaar voor een reactie. Adviseur Tweehuizen van Netherlands Airport Consultants NACO BV uit Den Haag, die dikwijls bij civiele projecten op Schiphol betrokken is, zegt: “We gaan ons niet uitspreken over de veiligheid van de gebouwen op Schiphol.”

Tot op dit moment is het nog onduidelijk hoe de explosie is ontstaan, hoe groot de gevolgen zijn, wat de indirecte economische schade is en wie daarvoor moet opdraaien. Zeker is, dat het voor een groot deel gaat om maatschappelijke kosten.

Hoe kwetsbaar?

De vraag dringt zich onvermijdelijk op: hoe kwetsbaar is Schiphol? “De brand kon zo’n grote chaos veroorzaken, omdat alle aankomst- en vertrekhallen in één complex huizen, in tegenstelling tot veel andere luchthavens”, analyseert Het Financieele Dagblad. De risico’s lijken een inherent gevolg van de keuze om het oude Schiphol op deze manier en op deze plek uit te breiden door het als een ballon op te blazen. Misschien kan onderzoeker Stoop de veiligheid van Schiphol nog eens onder de loep nemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels