nieuws

Miljarden nodig voor wegen rond Antwerpen

bouwbreed

De Vlaamse regering is op zoek naar 3,4 miljard gulden voor het zogeheten ‘Masterplan’ voor een vernieuwde vervoersinfrastructuur in en rond Antwerpen, dat binnen tien jaar uitgevoerd zou moeten worden.

Ze heeft een aparte vennootschap, de Maatschappij voor Investeringen in Antwerpen (MIA), opgericht die zowel bij de lagere overheden als bij de privé-sector geld moet zien los te weken. Een van de belangrijkste doelstellingen van het Masterplan is afwerking (sluiting) van de Grote Ring rond Antwerpen.

De mobiliteitsproblemen rond Antwerpen zijn enorm en nemen alsmaar toenemen alsmaar toe. De dagelijkse files brengen de bereikbaarheid van de regio in gevaar. Het drukke verkeer op de Antwerpse Ring, vooral ter hoogte van de Kennedytunnel en tussen Berchem en Borgerhout, leidt vaak tot zeer zware verkeersongelukken, vooral omdat er meestal vrachtwagens bij betrokken zijn.

Het Masterplan voorziet ook in een vierde Schelde-oeververbinding in Antwerpen (Oosterweelde). Aan alle Schelde-overgangen zal in de toekomst een bescheiden tol worden geheven. De kruispunten op de Singel (de binnenring) worden ondertunneld. Ook de belangrijkste invalswegen worden zodanig aangepast dat ze voor een goede verkeersdoorstroming kunnen zorgen. De trams en bussen krijgen eigen rijvakken. Het tramnet wordt uitgebreid en de passagierscapaciteit wordt belangrijk opgevoerd. Twee belangrijke sluizen, de Royerssluis en de Cauwelaertsluis worden gerenoveerd. Het Albertkanaal tussen Wijnegem en Antwerpen wordt gemoderniseerd voor een bedrag van een slordige 500 miljoen gulden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels