nieuws

Kawasaki staat centraal bij Van der Spek

bouwbreed

De wielladers van Kawasaki namen een voorname plaats in op de jaarlijkse open dagen van Van der Spek. Traditiegetrouw stonden bij het bedrijf in Vianen de deuren op de laatste dagen van het jaar weer open. En traditiegetrouw was het druk.

De Kawasaki 70Z is de kleinste uit de serie van zes, en binnenkort zeven. Met een standaard bak van 2,7 kuub, een kiplast 8,4 ton en een kiphoogte van 2,7 meter is het geen kleintje. Het bedrijfsgewicht bedraagt bijna 13 ton. De 6494 cc motor van Isuzu levert 118 kW bij 2200 toeren.

De typen 80Z, 85Z, 90Z en 95Z zijn telkens een beetje groter. Met uitzondering van de 95Z zijn deze typen uitgerust met motoren van Nissan. De 95Z heeft een motor van Cummins.

De (voorlopig) grootste uit de serie is de 115Z met een bakcapaciteit van zes kuub en een kiplast van 25,3 ton. De kiphoogte is ruim drie meter. De motor is een 18.560cc Mitsubishi, die 305 kW levert bij 2050 toeren. Het bedrijfsgewicht bedraagt 45,5 ton.

In de fabriek in Japan wordt gewerkt aan het prototype van de 135Z, ongeveer een 80-tonner.

Verwachtingen

De importeur heeft relatief hooggespannen verwachtingen over de Kawasaki. “Kawasaki heeft een heel betrouwbare klank, na al die jaren dat het merk als laadschop feitelijk uit Nederland is weggeweest”, zegt Jan Nolles van Van der Spek. “De machines zijn net binnen uit Japan, zodat we nog geen demonstraties hebben kunnen geven. De eerste reacties van onze bezoekers zijn heel positief, maar er zitten ook wat dingetjes aan de machine die we in Nederland anders zouden willen zien. We gaan proberen dat af-fabriek te verbeteren.”

“Zo begrijpen Japanners niet dat hier in Nederland nogal vaak machines moedwillig worden beschadigd, bijvoorbeeld op de bouwplaats in het weekeinde of zo. Ruiten ingegooid, slangen doorgesneden, dat soort zaken komen hier helaas voor, Japanners begrijpen daar niks van.”

“Wat we ook horen is dat de cabine wel wat groter had gekund. Maar ook dat is Japanners eigen. Aan de andere kant hebben we wel de trend van de stijgende euro mee. Door de hoge koers van de yen zijn de machines niet goedkoop, maar de yen daalt ten opzichte van de euro. Ook dat scheelt. Wij verwachten dat Kawasaki een flinke partij gaat meeblazen in het relatief kleine marktsegment van de grote wielladers.”

Opvallende nieuwkomer bij Van der Spek is de Telebelt van Putzmeister, het Duitse bedrijf dat vooral bekend is van betonpompen. Het opmerkelijke apparaat, gebouwd op een Volvo FL10, is een telescopische transportband die tal van interessante, hoewel niet frequente toepassingen kent.

Telebelt

De Duitse ‘uitvinder’ Frederik Reu: “De Telebelt kan door zijn reikwijdte van 32 meter komen op plaatsen waar vrachtwagen en overslagmachine niet kunnen komen. Denk aan plekken onderaan dijklichamen, terreinen die door een sloot of beek van de weg zijn afgescheiden. En wat te denken van het transport van grote hoeveelheden tuingrond naar achtertuinen of grind op platte daken van gebouwen.” Reu denkt wel dat het vooral de verhuurmarkt zal zijn die belangstelling voor de nieuwe vinding heeft.

Met zijn reikwijdte van 32 meter kan de Telebelt, die in vier delen kan worden ingeschoven, met een hellingshoek van 30 graden tot maximaal 18 meter hoogte reiken. De auto waarop de transportband wordt gemonteerd, moet wel worden afgestempeld. “In de eerste plaats”, zegt Reu, “denk je bij transportbanden aan het verplaatsen van zand en grind. Maar ook niet pompbare beton is een toepassingsmogelijkheid, evenals sloopafval in kleine fracties. De brandweer van Hamburg heeft een machine ontwikkeld om kleine zandzakken te vullen. Die staat op een lastig bereikbare plaats. Met de Telebelt kunnen die zandzakjes snel en effectief op hun plaats worden gebracht.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels