nieuws

Cumela op de bres voor landbouwtrekker

bouwbreed

Cumela Nederland, de brancheorganisatie voor loon- en grondverzetbedrijven, is in de bres gesprongen voor de landbouwtrekker. Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt dat de landbouwtrekker in het beroepsgoederenvervoer oneerlijk concurreert met de vrachtwagen.

Cumela is het daar niet mee eens en vindt dat pas sprake is van oneerlijke concurrentie als de loonwerksector voordelen zou genieten die andere sectoren niet hebben.

“Binnen de grondverzetsector is een belangrijk kengetal de kubieke meter per uur, de hoeveelheid die per tijdseenheid wordt ontgraven en getransporteerd”, aldus Cumela. “Een landbouwtrekker met kipper van 14 kuub transporteert met een gemiddelde snelheid van 25 km per uur tegen een tarief van 85 gulden per uur. De m3/h is dan 24 cent.”

Functie

“De gemiddelde zandkipper transporteert 14 kuub met een gemiddelde snelheid van 50 km/h tegen 105 gulden per uur. Dat komt neer op een m3/h van 15 cent. De landbouwtrekker is dus duidelijk duurder.”

De landbouwtrekker kan, zo betoogt Cumela, in moeilijk begaanbaar terrein vaak beter uit de voeten dan een vrachtauto. Dat bepaalt de inzet, niet de vermeende voordelen van rode diesel en vrijstelling van wegenbelasting. Niet de economie van de landbouwtrekker, maar de functionaliteit is bepalend, stelt de brancheorganisatie.

Snelheidsverschil

Cumela vindt wel dat iets moet worden gedaan aan het grote snelheidsverschil tussen trekkers en andere verkeersdeelnemers en bepleit het opkrikken van de maximum snelheid in combinatie met veiligheidsmaatregelen. Zij wijst op Duitsland, waar een vergaand gedifferentieerd systeem van verschillende snelheden met hieraan verbonden rijbewijzen voor diverse soorten landbouwvoertuigen en grondverzetmachines geldt. Een nieuw systeem van kentekening, rijbewijzen en typegoedkeuring moet de positie van tractoren en andere langzame voertuigen in het verkeer duidelijker maken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels