nieuws

Bouwers en brandweer kraken Deutsche Bahn

bouwbreed

Brandweer en bouwindustrie nemen de Deutsche Bahn in de mangel. De kritiek over tunnels en baanvakken in zwelt aan. Vele zouden slechts voldoen aan veiligheidsstandaards die nog dateren uit de achttiende eeuw.

Intussen heeft de firma Teza heeft voortijdig manschappen en apparatuur op de bouwplaats van station Gesundbrunnen in Berlijn teruggetrokken. Reden is dat Deutsche Bahn weigert over de brug te komen met nabetalingen ter hoogte van tientallen miljoenen guldens. Het in financiële moeilijkheden geraakte spoorwegbedrijf probeert koortsachtig de eigen bouwbedrijven af te stoten.

Voor 22 chefs van brandweerkorpsen uit Duitse grote steden is de maat vol. Een vluchtig onderzoek wees uit dat op tal van plaatsen reizigers aanzienlijke risico’s lopen vanwege de slechte toestand van het spoorwegnet. “Als we niet snel reageren krijgen we te maken met Engelse toestanden”, waarschuwt de Hamburger brandweerchef D. Farrenkopf in Der Spiegel.

Dat de veiligheid niet optimaal gewaarborgd is, bleek afgelopen jaren pijnlijk bij de grote treinongevallen in Eschede en Brühl, waarbij respectievelijk 101 en negen doden te betreuren waren. In oktober nog bleef drie uur lang – onbereikbaar voor helpers – een hogesnelheidstrein steken in een tunnel op het traject Würzburg-Fulda.

Uit veiligheidsoverwegingen laat Deutsche Bahn op talrijke plaatsen de treinen al langzamer rijden. Aan de bondsregering wordt extra geld gevraagd om in elk geval het veiligheidsniveau te kunnen verbeteren van alle tunnels langer dan duizend meter.

Zelfs op de talrijke ondergrondse baanvakken op de in aanbouw zijnde hogesnelheidslijn Keulen-Frankfurt ontbreken de gescheiden vluchttunnels. Formeel zegt Deutsche Bahn te voldoen aan alle officiële normeringen van de Duitse overheid.

Volgens de bouwbond Berlijn-Brandenburg brengt de bezuinigingskoers van Deutsche Bahn het bouwbedrijfsleven in grote moeilijkheden. De organisatie schat dat de claim aan onbetaalde nabetalingen is opgelopen tot 2,3 miljard gulden.

Afstoten

De firma Teza vertikt het nog langer op geld te wachten en heeft zich teruggetrokken uit de bouw van de noordelijke ringlijn in Berlijn. Daardoor dreigt het project, dat zomer volgend jaar moet worden opgeleverd, ernstige vertraging op te lopen. Teza is hoofdaannemer van het station Gesundbrunnen, dat moet gaan functioneren als belangrijk knooppunt voor het regionale verkeer.

Het bedrijf verwijt Deutsche Bahn tientallen ernstige planningsfouten. Daardoor ontstond volgens Teza de noodzaak tot ruim vijfhonderd extra bouwprestaties ter waarde van tientallen miljoenen guldens. Deutsche Bahn wijst de claims van de hand en is op zoek naar een bouwer die de gestaakte werkzaamheden kan voltooien.

Adviesbureau McKinsey bereidt een notitie voor waarin de directie van het spoorwegbedrijf wordt voorgesteld de meeste eigen bouwbedrijven af te stoten. “Het merendeel van de bouwmaatschappijen vindt nauwelijks dekking voor hun kapitaalkosten”, citeert Der Spiegel uit het document. Bedrijven die op de wip zitten zijn vooral DB Bahnbau, DB Gleis- und Tiefbau (beide in Berlijn), DB Gleisbau (Duisburg) en de Dresdener Ingenieurs-, Brücken und Tiefbau.

‘Bezuinigingskoers DB bezorgt bedrijfsleven grote moeilijkheden’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels