nieuws

Amsterdam zoekt miljoenen voor Stedelijk

bouwbreed

Het Stedelijk Museum in Amsterdam moet van de gemeente opnieuw gaan praten met het bedrijfsleven over sponsoring of publiek-private samenwerking. Maar zakelijk directeur S. van Heusden heeft er een hard hoofd in.

De verbouwing en vernieuwing van het museum mag van de gemeenteraad 185 miljoen gulden kosten, 150 miljoen is nog niet gedekt.

Niet alleen heeft het afketsen van de sponsoring van een vleugel door Audi in 1999 zijn sporen nagelaten, stelde Van Heusden. Het bedrijfsleven is volgens hem ook minder geïnteresseerd in de financiering van ‘stenen’. Sponsoring van exposities lukt wel. Ook publiek-private samenwerking ziet de directeur niet direct als een oplossing.

R. Spier van de VVD en PvdA-cultuurwoordvoerder S. Piersma betwijfelen zijn stelling. Volgens Piersma zijn er in het buitenland voldoende voorbeelden van sponsors die meebetalen aan culturele instellingen. Spier noemde het een kwestie van mentaliteit.

Woensdag ging de raadscommissie cultuur akkoord met een voorstel om de plannen voor het Stedelijk Museum verder uit te werken. De raadsfracties committeerden zich wederom aan het voorstel om nog voor de verkiezingen de financiering rond te krijgen. Behalve van sponsoring en publiek-private samenwerking moet er ook meer geld komen van het Rijk. De gemeente wil het Stedelijk namelijk optillen tot het in het rijtje van de Tate Gallery in Londen, het MoMa in New York, of het Franse Centre Pompidou.

Een ambitieuzer plan, dat behalve in een nieuw depot ook voorziet in een uitbreiding op de Zuidas is nog niet helemaal van de baan. Dat plan kost 250 miljoen gulden, maar daarvan zou 120 miljoen gulden uit de opbrengst van gronduitgifte kunnen komen. De meeste raadsfracties vrezen dat het te lang duurt voordat hier enige zekerheid over komt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels