nieuws

Amerikaanse bouw verwacht het ook onder Bush druk te krijgen

bouwbreed

De economie van de Verenigde Staten mag volgens investeringsbank Morgan Stanley Dean Witter misschien al in een recessie zijn beland maar in de Amerikaanse bouwwereld is daarvan nog weinig te merken. Met een verwachte – gemiddelde – groei van 1 procent is de bouw z’n tiende jaar van ongeëvenaarde groei ingegaan.

Volgens de Dodge-verwachting van McGraw-Hill is deze bescheiden groei dit jaar goed voor een omzet van 468 miljard dollar (1092 miljard gulden). Dat is 86 procent meer dan bij de start van de groeiperiode, in het begin van 1992. Deze groei is voornamelijk te danken aan grote infrastructurele plannen: snelwegen plus bruggen en tunnels, vliegvelden en havens.

Deze projecten worden voor een belangrijk deel betaald met federale bijdragen (uit Washington dus). Dodge verwacht in deze sector een groei van 6 procent. De huizensector zal waarschijnlijk enkele procenten inzakken, ondanks de dalende hypotheken die – op termijn – de renteverlaging(en) van de (centrale) Federal Reserve (Fed) volgen.

Waarom is de bouw niet onder de indruk van de sombere economische prognoses die investeerders blijkbaar erg nerveus maken ? “In de bouwsector lopen dingen vaak trager dan daarbuiten. Als de economie aantrekt en er meer geld beschikbaar komt, kun je makkelijk nieuwe zaken aanschaffen of investeringen doen in bedrijfsapparatuur zoals bijvoorbeeld computers. Maar bedrijven die in de afgelopen jaren hun extra inkomsten wilden omzetten in nieuwe of modernere bedrijfspanden, liepen tegen de overbezette orderportefeuilles van de bouwwereld aan. Wij konden gewoon niet meer aan. Dat betekent dat wij nu nog een achterstand hebben weg te werken van één tot anderhalf jaar. Voor de meeste van die projecten is de financiering rond, dus de vertragende economie heeft daar weinig invloed op”, aldus Charlie Bacon van “Haskell Company”, een van Amerika’s grote design- en bouwondernemers.

Milieuvoorschriften

Wat verwacht de bouw van de nieuwe Republikeinse regering onder George Bush? In het algemeen minder reglementering en minder strakke milieuvoorschriften. Aankomend minister voor volkshuisvesting – hangende de goedkeuring van zijn benoeming door de Senaat – is Mel Martinez. De vijftienjarige Martinez kwam in 1962 als jonge vluchteling van Cuba naar Florida, waar hij zijn opleiding afmaakte en later rechten studeerde. In het district Orlando belandde hij in de politiek en hij fungeerde er jarenlang als lokale ‘minister’ voor volkshuisvesting. Letterlijk welteverstaan, want Martinez besteedde veel van zijn tijd aan het creëren van mogelijkheden voor de minder bedeelden om in het rijke Florida aan betaalbare – en behoorlijke – woningen te komen. Martinez treedt nu op federaal niveau aan onder een president-regeringsleider die kiezers en bedrijfsleven vorig jaar verlossing beloofde van de “knellende bemoeizucht van de overheid”.

Is Bush dan tegen kwaliteits- en/of veiligheidscontroles voor de bouw? “Nee, kijk maar naar zijn beleid in Texas. Maar hij is er niet voor om voortdurend over onze schouder mee te kijken, zoals de Clinton-regering”, aldus Jeffrey Shoaf, de man die namens de Amerikaanse Algemene Aannemers Associatie (Associated General Contractors) verantwoordelijk is voor de betrekkingen met het Congres in Washington. Hij ergert zich aan de meest recente arbeidsreglementen, waarmee Clinton zijn politieke ‘erfenis’ nog wil opvijzelen. “Wij verwachten niet dat Bush dit laatste pakket overeind houdt”, aldus Shoaf.

Ook op milieugebied verwacht bouwend Amerika minder “knellende” banden. Bush koos gouverneur Christine Whitman van New Jersey als nieuwe chef van het EPA (Environment Protection Agency), het Amerikaanse equivalent van een Ministerie voor Milieubeleid.

Milieuorganisaties geven haar op z’n hoogst een zes-min voor haar beleid in New Jersey. “Ze heeft veel gedaan om natuurgebieden te beschermen tegen industrieel gebruik, maar zij heeft milieuorganisatie ook vaak geblokkeerd omdat economische belangen voorgingen”, aldus woordvoerder Allen Mattison van Amerika’s grootste milieuorganisatie Sierra.

“Ik verwacht dat de Amerikaanse bouw wel uit de voeten kan met Whitman. Zij is realistisch en heeft in New Jersey blijk gegeven van een evenwichtig beleid”, zo meent Jack Kalavritinos, directeur van de Associatie voor Bouwadviseurs (American Consulting Engineers).

Transport

Van Bush verwacht hij een pro-ondernemersbeleid en vooral een pro-transportbeleid. “Bush heeft in de afgelopen jaren in Texas getoond dat hij transport beschouwt als een van de steunpilaren van een modern economisch beleid. Wij verwachten van de Bush-regering dan ook federale stimulansen voor wegen, spoorwegen, vliegvelden en havens. Die vormen de assen van onze economische trein, die bestuurd wordt door technologie en telecommunicatie.”

“Als Bush zijn plan voor belastingverlaging erdoor krijgt, komt er naast de federale impulsen nog veel meer extra geld vrij voor investeringen en de bouw zal daarvan ruimschoots profiteren”, aldus een hoopvolle Kalavritinos.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels