nieuws

Voortdurend mensen en machines in reserve bij aanleg fietstunnel

bouwbreed Premium

Vier weekenden achtereen wordt de A12 bij Duiven opengebroken voor de aanleg van een 88 meter lange fietstunnel onder de weg. Elk weekend ondergaat een ander deel van de rijksweg dezelfde behandeling. Asfalt verwijderen, damwanden slaan, deksloven lassen, betonliggers plaatsen, afdekken en opnieuw asfalteren. Organisatorisch geen gemakkelijke klus. “Er zijn per weekend zo’n 50 machines en 250 man bij betrokken”, aldus projectleider T. Ghieling.

De fietstunnel wordt aangelegd door bouwbedrijf Van Gelder uit Elburg en Romein Beton uit Dodewaard, in opdracht van de gemeente Duiven. Aanvankelijk zou de tunnel onder de weg door worden getrokken, maar de samenstelling van de grond onder de weg bleek tot verrassing van de bouwers daarvoor niet geschikt.

In tegenstelling tot klei/veen, dat het bestek aangaf, werden de bouwers geconfronteerd met grof rollend zand. Gevolg was dat de grond enorm verdichtte en er zetting ontstond in de weg boven de tunnel. De uitvoerders besloten daarop vorig jaar zomer het werk te staken.

Lange geschiedenis

“We hebben talloze oplossingen bedacht om toch met de trektunnel door te gaan”, zegt H. van de Haar van Romein Beton. “Maar uiteindelijk hebben we gekozen voor een heel andere oplossing. Een deel van de trektunnel konden we gelukkig inzetten in een ander project.” De vreemde samenstelling van de grond is volgens de uitvoerders te wijten aan de lange geschiedenis van de A12, die in de loop der jaren steeds is opgehoogd en verbreed. Zo stuitten de bouwers in het eerste weekend ook nog op het oorspronkelijke betonnen wegdek dat in de Tweede Wereldoorlog is aangelegd.

De organisatie van het project verloopt in samenwerking met Rijkswaterstaat volgens een zeer strakke en gedetailleerde planning.

“Het draaiboek is niet kinderachtig”, zegt Ghieling, projectleider van Van Gelder. “Het loopt van vrijdagmiddag tot en met maandagochtend. Dan moet de weg echt weer open zijn.”

Eén keuring

Om zo snel mogelijk te kunnen werken zijn verschillende maatregelen getroffen. Zo kunnen de stellingen voor het intrillen van de zestien meter lange damwanden met één keuring af en is voor de deksloven gekozen voor een oplossing in metaal.

“Betonnen deksloven moeten uitharden en daar is geen tijd voor”, legt Ghieling uit. De beschikbare tijd in de hele cyclus van het weekend is te kort om aan het eind de benodigde vier asfaltlagen aan te brengen. “We kunnen drie keer asfalteren. Na het vierde weekend wordt de laatste asfaltlaag op alle rijbanen aangebracht.”

Vanwege de strakke planning mag er niets fout gaan. “Er moeten genoeg mensen en extra materieel reserve staan”, aldus Ghieling. Tientallen lassers worden ingeschakeld om de deksloven te lassen. “Zelfs in België hadden we voor de zekerheid lassers achter de hand.” Als straks na vier weekenden het slaan van de damwanden, het laswerk en het plaatsen van de betonliggers klaar is, kan begonnen worden met het uitgraven van de tunnel. Romein Beton zal vervolgens de wanden bekleden en een plafond aanbrengen. Tenslotte wordt de fietstunnel geasfalteerd. Naar verwachting kan eind van het jaar de tunnel in gebruik worden genomen.

Positieve instelling

Hoeveel het hele project kost of wat de extra kosten zijn voor deze veel ingrijpender oplossing, willen de partijen niet zeggen. “Je kan wel een juridische strijd aangaan, maar dan zijn er alleen verliezers”, stelt Ghieling. “Van Gelder en Romein lossen het samen op. Door de opdracht met een positieve instelling goed af te ronden haal je er uiteindelijk winst uit.”

‘Het draaiboek is niet kinderachtig’

Reageer op dit artikel