nieuws

Ontruimen van rampgebied in VS duurt maanden

bouwbreed Premium

Het zal zeker tot na de jaarwisseling duren, voordat het gebied direct rond het WTC-complex in New York weer enigszins begaanbaar is. Dat is de inschatting van Nederlandse sloopdeskundigen.

Naar schatting heeft de ramp de WTC-gebouwen herschapen in een berg puin van 1,5 miljoen ton. Dat is ongeveer een tiende deel van wat in Nederland in een jaar aan sloopwerken wordt omgezet.

“Dit wordt een gigantische klus”, zegt ing. S. Zeilemaker, directeur van Van Vliet Sloopwerken in Utrecht. “Niet alleen door de hoeveelheid, maar ook door de zorgvuldigheid, waarmee gewerkt zal moeten worden.”

“Alleen al het hijsen en overslaan van de brokstukken gaat heel lang duren. De berg ligt over een behoorlijk groot oppervlak en waarschijnlijk tientallen meters hoog. En daarvan zal vrijwel elke kubieke meter beetgepakt moeten worden.”

“Er zal een soort aanvalsplan gemaakt moeten worden: laag voor laag eraf pellen en verkleinen. De staalconstructie zal te zwaar zijn om te kunnen knippen, dus die zal met lasapparatuur gesneden moeten worden. De grote betondelen zullen stuk voor stuk met heel zware kranen van de berg gehesen moeten worden. Ik zou, zoals ik er nu tegenaan kijk, ervoor kiezen om het puin ter plekke te verkleinen, af te voeren en elders te verpulveren”, aldus Zeilemaker.

“Hier en daar zullen wel ontheffingen moeten worden gegeven. Ik weet niet of er asbest in het gebouw heeft gezeten – ik vermoed van wel -, maar het zou onmogelijk zijn dat volgens het boekje te verwerken. Goed nathouden, lijkt mij, en zo snel mogelijk afvoeren.”

Enschede

E. Schut van de branchevereniging BRBSis het daarmee eens: “Het gaat lang duren. Kijk maar naar Enschede, waarmee men in feite nu nog steeds bezig is. Dat heeft vooral te maken met de zorgvuldigheid. Tussen het puin kunnen menselijke resten zitten, waarmee zorgvuldig en met respect moet worden omgegaan.”

De inzet van zware machines hoeft de zorgvuldigheid niet in de weg te zitten. Schut: “Dat hangt meer af van hoe machinist met zijn machine omgaat en minder met het gewicht van de machine.”

Hij geeft aan dat de aannemer van het toekomstige puinruimen in New York in feite de keus heeft tussen twee mogelijkheden: op locatie met mobiele breekinstallaties in verwerkbare fracties breken en afvoeren of verkleinen, afvoeren en elders breken.

Zorgvuldiger

“De laatste methode duurt veel langer, omdat er tweemaal moet worden overgeslagen. Dat kost tijd. Maar het is wel veel zorgvuldiger. De kans dat er menselijke resten in de fracties terechtkomen, is veel kleiner.”

“Voor de aanneemsom van het ruimen is overslag bepalend. In New York zullen hier en daar wat regels, ook wat betreft de asbestverwerking, opzij worden gezet. Het zou mij niets verbazen als uiteindelijk grote hoeveelheden puin gedumpt zouden worden, bijvoorbeeld in zee.”

Sloper D. Tijsterman van de gelijknamige BV, die het puin na de Bijlmerramp opruimde, wil niets zeggen. In het rapport over de Bijlmerramp zijn kritische noten gekraakt over de werkwijze van Tijsterman. Hij wil ook niets zeggen over de manier waarop hij een klus als in New York zou aanpakken: “Voordat ik iets zeg, zou ik eerst met mijn opdrachtgevers moeten overleggen.”

Terwijl het blussen nog gaande is, wordt ook al puin geruimd.

Reageer op dit artikel