nieuws

Ondergrondse parkeergarages in binnensteden Italië

bouwbreed Premium

Aan de vooravond van de autoloze zaterdag van 22 september, waaraan honderd grote steden meededen, heeft de Italiaanse minister van Milieu Altero Matteoli een omstreden parkeerplan gepresenteerd. Hij ziet af van grote parkeerpleinen buiten de steden en kiest voor ondergronds parkeren in de binnensteden. Hij valt hiermee terug op een voorgaand plan.

Diverse instanties zijn direct al tijdens de persconferentie over het plan van de minister heen gevallen. Het terughalen van verkeer naar de binnensteden zou de smog juist vergroten. Het Wereldnatuurfonds reageert fors: “Dit is absolute gekte. Kijk naar het voorbeeld van München en de minister begrijpt dat dit echt niet zal werken.”

In Italië veroorzaken uitlaatgassen van verkeer, verwarmingsinstallaties en industrie – ondanks het feit dat vooral fietsers zich steeds meer wapenen met stofkapjes – ongeveer drieduizend doden per jaar.

Loopafstand

Met een rechts kabinet achter zich weet Altero Matteoli zich echter verzekerd van daadkracht. Hij verdedigt zijn aanpak met een aantal niet onbelangrijke statements, waarbij hij vooral geluisterd heeft naar winkeliersorganisaties. Parkeergelegenheden buiten de stad – al jaren het paradepaardje van milieubewegingen in Italië – werken alleen voor (toeristische) bezoekers met weinig bagage, mits de infrastructuur van openbaar vervoer goed verloopt. Voor winkelend publiek blijft het zeer onhandig.

Daarnaast veroorzaken auto’s die lang in of om de stad heen cirkelen op zoek naar een parkeerplaats, veel meer luchtvervuiling dan wanneer ze direct de garage in kunnen. Bovendien moeten de garages zich op loopafstand van winkelcentra bevinden, waardoor het creëren van voetgangerszones realistischer wordt en ook voor ingezetenen van dergelijke gebieden gaat tijdens piekuren een parkeerverbod gelden.

Smog

De minister heeft met zijn project ‘Shoppen zonder smog’ een groot deel van de commercie achter zich. Voorheen was zeventig procent van alle overkoepelende winkeliersorganisaties tegen autovrije gebieden. Voor het Wereldnatuurfonds blijft de vraag liggen of de smog met deze maatregel daadwerkelijk naar beneden gaat. Wettelijk moet Italië in het jaar 2005 voldoen aan de maximaal toelaatbare luchtvervuiling van 40 microgram zeer fijne stofdeeltjes per kubieke meter. Recente peilingen hebben uitgewezen dat bijna alle Italiaanse grote steden ver boven het gemiddelde liggen, met Brescia aan kop (80 microgram).

Reageer op dit artikel