nieuws

Mogelijk toch extra geld Noord-Zuidlijn

bouwbreed Premium

Amsterdam krijgt mogelijk toch extra geld van het Rijk voor de bouw van de Noord-Zuidlijn. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat onderhandelt met de gemeente over de vraag of bij de vaststelling van het uiteindelijke budget van ruim 2,1 miljard gulden wel de juiste percentages voor jaarlijkse prijsstijgingen zijn gehanteerd.

Amsterdam meent dat de prijscompensatie tekort schoot en dat mede daardoor het budget ontoereikend is om de nieuwe metrolijn succesvol aan te besteden. Er zou volgens de gemeente door het hanteren van verkeerde percentages enkele tientallen miljoenen guldens te weinig zijn uitgekeerd.

Eind 1999 stelde de Tweede Kamer het rijksbudget van ruim 2,1 miljard beschikbaar. Daarin zit een afkoopsom voor verdere risico’s. Verkeer en Waterstaat wenste niet meer te worden aangesproken voor extra bijdragen. Nadat echter de aanbesteding van de metrolijn mislukte, heeft Amsterdam toch weer bij minister Netelenbos aangeklopt.

Het ministerie ontkent dat sprake kan zijn van het verstrekken van extra subsidie. “Er wordt alleen onderhandeld over de prijsindexatie”, aldus een woordvoerder. Als minister Netelenbos en Amsterdam het hierover eens worden, krijgt Verkeer en Waterstaat de extra kosten gecompenseerd door minister Zalm van Financiën. Dat geldt ook voor de oplopende kosten van andere grote infratructuurprojecten als gevolg van inflatie.

Dura Vermeer

Inmiddels is bekend met welke partij de gemeente Amsterdam nog in gesprek is voor de Noord-Zuidlijn. Het gaat om de combinatie Saturn, waarin Dura Vermeer zitting heeft samen met de Duitse bedrijven Bilfinger en Berger en Dijckerhoff & Widmann. Deze partijen zijn alleen nog in voor het boortunneldeel. Aanvankelijk besteedde de gemeente drie diepe stations en de boortunnel als één bestek aan. Dat zou vertragingen voorkomen, omdat een combinatie er zelf belang bij heeft dat tijdkritische werkzaamheden niet uitlopen. Het zou ook de aansprakelijkheid vergemakkelijken in geval van problemen met bestaande gebouwen waar de metrolijn ondergronds langs scheert.

Saturn boorde halverwege de jaren negentig de leidingtunnel onder de Oude Maas; het eerste boorproject van enige omvang in Nederland. Daarna schreef de combinatie tevergeefs in op zo’n beetje alle andere Nederlandse boortunnelprojecten.

Dura Vermeer wil lopende de onderhandelingen niets loslaten over het ontwerp dat de bouwer indiende. BAM-NBM is iets spraakzamer. De bouwer uit Bunnik maakte lange tijd deel uit van de combinatie Saturn. Bij de overname van NBM moest de aannemer zich er uit terugtrekken, omdat die ook al deel uitmaakte van de combinatie Tubecon die inschreef op de Noord-Zuidlijn.

Risico

N.J. de Vries van de raad van bestuur van BAM-NBM maakte wel de beginfase van het rekenwerk van Saturn mee. Hij herinnert zich dat de combinatie niet een of andere technische slimmigheid bedacht had, waardoor ze laag kon inschrijven. De Vries vermoedt dat ze vooral door lagere inschattingen van het risico een lagere prijs konden afgeven, waardoor ze nu nog in gesprek zijn met de gemeente. BAM-NBM doet zelfstandig mee bij de nieuwe ronde aanbestedingen die loopt, waarbij het bestek van de Noord-Zuidlijn in stukken is gehakt.

Overigens is bij het Openbaar Ministerie in Amsterdam een aangifte tegen de gemeente binnengekomen, zo meldde persofficier S. de Klerk gistermiddag. Tegenstanders van de metrolijn, verenigd in de Bovengrondse, vragen daarin hoofdofficier van justitie L. de Wit om een strafrechtelijk onderzoek. Volgens de Bovengrondse maakte de gemeente zich schuldig aan marchanderen met veiligheidseisen bij het verstrekken van vergunningen voor de stations Rokin en Vijzelgracht.

Reageer op dit artikel