nieuws

Klöber houdt depot Scheepvaartmuseum droog

bouwbreed Premium

Bij de montage van de titanium dak- en gevelpanelen op het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam is Permo sec gebruikt; een damp-open, waterkerende scheidingslaag van het Duitse Klöber. Het ontwerp van de dak- en gevelelementen komt van architecte Liesbeth van der Pol van Atelier Zeinstra van der Pol uit Amsterdam.

Drie betonnen opslagruimtes vormen het eigenlijke depot, dat is ontworpen volgens het ‘huis in een huis’-principe.

Het bestaat uit een betonnen kern van twee verdiepingen, waarin zich de opslagruimten bevinden. Deze kern wordt door een staalskeletconstructie omhuld. In dit omsluitende staalskelet bevinden zich alle machines en installaties voor het regelen van het binnenklimaat. De staalconstructie, die optisch de aggregaten en technische installaties volgt, vormt tegelijkertijd de van buiten zichtbare architectuurlijn.

Constructie

Het ontwerp wordt gekenmerkt door de titanium gevel- en dakpanelen. Volgens architecte Van der Pol overtreft de levensduur van titanium ruimschoots die van alternatieve materialen.

Eerst zijn de eigenlijke depots uit beton opgebouwd. Daarna is de staalskeletconstructie eromheen ‘gevormd’.

Tussen de betonwanden en de staalconstructie en ook in de drie koepels bevinden zich de trappen en gangen naar de ruimten en zijn tevens alle voor de klimaatregeling benodigde technische installaties ondergebracht. De constructie van dak en gevel, die aan de staalskeletconstructie is bevestigd, is van binnen naar buiten identiek opgebouwd: houten paneelelementen uit 10 millimeter gelijmde waterbestendige triplex, 120 millimeter isolatiemateriaal en 10 millimeter triplex.

Ridder Metalen Dak- en Wandsystemen uit Zwaag bekleedde de gevel en het dak met de damp-open waterkerende scheidingslaag Permo sec. Direct op de scheidingslaag zijn de dak- en gevelpanelen uit titanium aangebracht. Op het dak liggen titanium dakbanen met staande felsen, de gevelbekleding bestaat uit titaniumpanelen.

Klöber ontwikkelde Permo sec met producenten van metalen (hellende) daken en gevels. Het materiaal kan bij koude en warme dakconstructies worden toegepast. De laag is opgebouwd uit een 8 millimeter dikke polyamide monofilamentmat die verbonden is met een drielaags damp-open waterkerende onderdakfolie. Op deze wijze ontstaat bij het leggen een functionele veiligheidsafstand tussen metaaldak en onderconstructie. Condens, regenwater en bouwrestvocht kunnen veilig in de goot worden afgevoerd.

Permo sec kan bovendien de geluidsdemping tot zo’n 6 dB verbeteren. Door de drielaags opbouw ligt het damp-open waterkerende membraan tussen twee beschermende vezelvliezen, het blijft hierdoor ook na mechanische belasting intact.

Druk

De monofilamentmat vangt ook mogelijke wrijvingseffecten op die door verschil in uitzetting tussen onderconstructie en metaalbedekking kunnen optreden.

De mat verdeelt de druk die bij het belopen van het dak ontstaat en bij het gebruik van de felsmachines. Zo wordt vervorming van het metaal tegengegaan. De functionele veiligheidsafstand tussen metaaldak en onderconstructie voorkomt dat de onderdakfolie aan het titanium kleeft.

De scheidingslaag is onafhankelijk van legrichting toepasbaar vanaf geringe dakhellingshoeken. In Amsterdam bedraagt de dakhelling slechts 4,17 graden. Zo laten zich kil- en hoekkeperconstructies zonder extra werkzaamheden afdekken. De elasticiteit van Permo sec compenseert lichte oneffenheden in de onderliggende constructie.

Reageer op dit artikel