nieuws

Ideeën voor De Boompjes lopen sterk uiteen

bouwbreed Premium

De rivier weer centraal maken in de stad, slecht lopende gebieden in het langgerekte waterfront revitaliseren en er dikke drommen toeristen naartoe trekken. B&W van Rotterdam zouden dat graag binnen tien jaar gerealiseerd zien, maar hóe is misschien nog wel onduidelijker geworden na de ideeëncompetitie onder bevriende havensteden over de herontwikkeling van De Boompjes.

“Wees verstandig en haal alsjeblieft die Willemsbrug weg en leg een slanke brug op de plaats van de vroegere Maasbruggen.” De vertegenwoordiger van het Hamburgse ontwerpteam ziet de rode brug die in 1981 de historische oeververbinding verving, als belangrijkste hinderpaal voor een deugdelijke ruimtelijke ontwikkeling langs de Nieuwe Maas. Door de brugverbinding op te schuiven zou de achtergelegen Oudehaven – populair horecagebied – geopend kunnen worden richting rivier, die zelf toegankelijk zou worden gemaakt met een looproute over de Maas. Ook het ontwerpteam uit Baltimore wil de brug verplaatsen, maar dan om ruimte te maken voor een verkeerstunnel langs de rivier en een uitgebreid park voor stedelijke vermaak er bovenop.

De ideeën over de Willemsbrug vormen een aardige illustratie van de volstrekt tegengestelde ontwerpen die de vier internationale ontwerpteams momenteel presenteren in de Willemswerf, hoofdkantoor van Nedlloyd. Het ontwerpteam uit Barcelona zou van de Willemsbrug een winkelpromenade willen maken à la Ponte Vecchio in Florence. Het zou passen in het Spaanse plan om een compleet wandelgebied te maken over houten vlonders langs de Maasoevers. Het idee haakt in op de historie. Een eeuw geleden was de Boompjes een lommerrijke wandelpromenade voor flanerende gegoede burgers. Maar de havenactiviteiten van vroeger zijn naar het westen verplaatst en de Boompjes is verworden tot een verkeersriool. Een loopbrug naar het Noordereiland zou het Spaanse idee completeren.

“Prima idee voor Zuid-Europa en zijn klimaat, maar niet passend bij Rotterdam. En de transformatie tot stedelijk vermaaksgebied in de andere plannen lijkt ons iets voor de jaren tachtig en niet passend in een werkstad als Rotterdam. Het is geen echt programma, je trekt er nooit het hele jaar door mensen mee,” zegt Adam Caruso, projectleider van het Londense ontwerpteam. “Ons kernidee is het creëren van urbanisme langs de Maasoevers.” De Londenaars stellen voor langs de rivier vijf enorme pakhuisachtige gebouwen met culturele en kantoorfuncties te zetten, “horizontaal, hard en consistent”.

Rotterdam wil in november een debat organiseren waarin bedrijven, ontwikkelaars en burgers hun mening kunnen geven over de ontwikkeling van het waterfront. Die plannen gaan verder dan alleen de Boompjes, blijkt uit het ‘Werkschrift RotterdamWaterfront’. Het hele gebied van Tropicana tot Euromast en van Noordeiland tot Hotel New York moeten in principe op de schop. De tentoonstelling ‘De Boompjes…venster op de wereld’ is open tot 16 november.

Het voorstel van het team van Baltimore is langs de Maas een verkeerstunnel aan te leggen. Daar bovenop zou dan een park voor stedelijk vermaak moeten worden gerealiseerd .

Reageer op dit artikel