nieuws

Hitachi wil leidende rol markt minigravers

bouwbreed Premium

Hitachi Construction Machinery Europe BV (HCME) heeft grote plannen met de productie van minigravers in het Noord-Brabantse Oosterhout. Nu rollen er op jaarbasis een kleine drieduizend stuks van de lopende band, zo’n dertien per werkdag. Als de markt het toelaat is de fabriek klaar om de productie verder op te voeren.

Hitachi heeft meer plannen: het Amsterdamse Havenbedrijf heeft onlangs aangekondigd dat een overeenkomst is gesloten met Hitachi over een terrein van 18 hectare.

Bij het Oosterhoutse bedrijf houdt men de kiezen op elkaar over de toekomstplannen op dat gebied. Immers, bij de aanstaande scheiding van Fiat en Hitachi is afgesproken dat beide partijen niet actief hun toekomstplannen zullen ontvouwen. Fiat en Hitachi gaan in Europa uit elkaar, waarna Fiat wereldwijd intensief met Kobelco gaat samenwerken.

De huidige generatie graafmachines van 10 tot 45 ton zullen niet meer uit Turijn komen, maar uit een Japanse fabriek en uit een nieuwe Europese fabriek. Insiders weten dus zeker, dat die nieuwe fabriek in Amsterdam komt.

Hitachi heeft al het voordeel van een eigen fabriek in Nederland. “Een productie-eenheid in eigen land is altijd gunstig”, zegt Joep van den Maagdenberg, account-manager Compact Line, zoals de mini-lijn officieel heet. “We hebben een eigen opleidingscentrum en zo’n elf dealers, verspreid over het land. Er zit dus altijd een dealer op maximaal een uur van de klant. We merken bij de minigravers dat dit een voordeel is, niet alleen bij de verkoop, maar juist ook bij de service. Onder meer daardoor, maar ik vind ook door de kwaliteit van de machines, hebben we een aanzienlijk marktaandeel verworven.”

Van den Maagdenberg is hierin niet concreet, maar naar verluidt zou dat marktaandeel wel eens in de buurt van twintig procent kunnen komen.

Overspoeld

Momenteel wordt de markt overspoeld door minigraafmachines en in de branche gaat het grapje dat wie een 40-tonner koopt een minigraver erbij cadeau krijgt. Volgens ingewijden zijn de marges uiterst smal. Waar als vuistregel voor middelgrote en grote machines geldt dat ze rond twaalf gulden per kilo gewicht kosten, is de kiloprijs van minigravers soms ruim onder de tien gulden. Maar er zit dan ook meer technologie in ten opzichte van de kilo’s staal.

Van den Maagdenberg beaamt de smalle marges: “Bovendien is de grote groei van de afgelopen jaren eruit, de markt stagneert, daalt zelf iets. Wat op zich na die hausse niet zo gek is. Loonbedrijven zijn voorzichtig met investeringen sinds de MKZ-crisis, kabelleggers hebben het lastig door de situatie rond de kabelbedrijven.”

Hij ziet nog wel groeimogelijkheden in de verhuurmarkt: “Zie de Verenigde Staten en Japan. Daar is de verhuur van minigraafmachines veel verder gevorderd dan hier. En zeg nou eerlijk: je kan toch beter met een minigraver een struik uit je tuin rooien dan met een schop! Maar zo ver als in Bangkok, waar ik een minigraafmachine in de etalage van een warenhuis zag staan, zal het hier niet komen”, schat Van den Maagdenberg.”

“Maar onze mini’s zijn goed te verkopen. Ondanks de smalle marges houden wij de prijs/kwaliteitverhouding gunstig en we bezuinigen niet op onderdelen.”

Voorraad

Op het terrein van de fabriek in Oosterhout staat een fikse hoeveelheid minigraafmachines klaar voor verscheping. “Allemaal verkocht”, zegt Van den Maagdenberg.

“We plannen altijd vooruit volgens een forecast. Op basis daarvan gaan we de componenten en materialen bestellen. Die komen van leveranciers in heel Europa. De motoren komen van Kubota en Isuzu, de hydrauliek en elektronica is grotendeels van Hitachi en de bomen en armen laten we in Indonesië maken. De onder- en bovenwagen worden hier gemaakt, onder meer met behulp van de modernste lasrobots en freesmachines.”

“De productie gebeurt hier op precies dezelfde manier als in de fabriek in Japan. Behalve dat de twee productiehallen in Japan niet náást elkaar liggen, maar óp elkaar. We krijgen regelmatig Hitachi-mensen uit Japan op bezoek om te zien hoe en waar we het productieproces en de kwaliteit kunnen verbeteren. Eén van de zaken waar veel aandacht aan wordt besteed is de kwaliteit van de van buiten aangeleverde onderdelen.”

“Op die manier kunnen we tegen een aanvaardbare prijs hoge kwaliteit blijven leveren”, stelt Van den Maagdenberg. “Dat, gevoegd bij het feit dat we hier een zeer uitgebreid magazijn hebben van 3500 vierkante meter met 50.000 onderdelen en dat we een dicht dealernet hebben, maakt het in onze ogen voor klanten heel aantrekkelijk voor een machine van ons te kiezen.”

‘Mogelijkheden groei vooral in verhuurmarkt’

Reageer op dit artikel