nieuws

Gouden tijden voor HBG-dochter Ascon

bouwbreed Premium

Ierland heeft eigenlijk een verkeerd imago. Groen, rustig, landelijk, een goede pub met een glas Guinness op elke straathoek. Maar de realiteit is anders.

Kruipende autostromen en wegwerken die voor langdurig oponthoud zorgen. Ierland probeert zijn verkeersinfarct op te lossen en bouwt daarom overal aan de weg. Voor civiele aannemers, waarvan HBG’s dochter Ascon de grootste is, breekt een gouden tijd aan. “Dat is maar voor een deel waar,” aldus directeur Brendan Barrett van de Ierse HBG-onderneming. “Moeilijke markten hebben hun problemen maar als er veel werk is heb je het ook niet altijd makkelijk.”

Ierland, niet voor niets de Celtic Tiger genoemd, heeft een economisch wonder doorgemaakt. Was het tien, vijftien jaar geleden nog een achtergebleven gebied met relatieve armoede, sindsdien is de economie jaarlijks met meer dan 10 procent toegenomen. De Republiek, want daar hebben we het over, bleek vooral aantrekkelijk voor grote Amerikaanse, Japanse en Europese bedrijven. In vrijwel elk stadje van enige betekenis staat wel een glimmend nieuw pand met namen als Dell, Hewlett-Packard, Honeywell of Hitachi. Van alle Amerikaanse investeringen in Europa gaat 25 procent naar Ierland. Die bedrijven komen vooral af op de lage lonen, de vennootschapsbelasting van 10 procent en de interessante subsidies. Vanwege de armoede kan Ierland al vele jaren rekenen op miljardensteun van de Europese Unie. Het geld gaat naar projecten en werkgelegenheidspotten.

Jaloers

Door het instorten van de IT-sector zijn ook de investeringen de laatste maanden echter rap afgenomen. “Het gaat inderdaad wat minder, maar voor dit jaar wordt nog altijd een groei van 5 procent verwacht. Landen als Duitsland en Frankrijk zijn daar ongetwijfeld jaloers op”, zegt Fred Klinkenberg, secretaris van de Irish-Dutch Trade Association. “Wij denken dat Nederlandse bedrijven niet altijd goed genoeg op de mogelijkheden in dit land inspelen.” Die economische motor heeft er echter wel toe geleid dat er veel te veel verkeer is voor de smalle, slingerende wegen. De gemiddelde snelheid ligt volgens de Ieren op 35 kilometer per uur. De regering heeft de afgelopen jaren al veel geld – vooral uit Europa – in nieuwe wegen gestoken. Zo is rond de hoofdstad Dublin een ringweg aangelegd, die echter maar voor driekwart af is omdat voor de ontbrekende schakels nog steeds de procedures niet zijn afgerond. Vanaf dit jaar moet een extra impuls komen van het National Development Plan NDP, dat voorziet in een volledig nieuw autowegennet vanaf Dublin naar alle hoeken van het land. In totaal is voor de aanleg van wegen 6.75 miljard Euro uitgetrokken, waarvan 530 miljoen wordt bijgedragen door Brussel. Ascon-directeur Barrett: “We ontvangen nog steeds veel Europees geld, hoewel dat wel minder is dan voorheen omdat het welvaartspeil nu hoger ligt. In het National Development Plan gaat het daarom vooral om PPF-schema’s. We hebben samen met partners nu twee projecten toegewezen gekregen, bij Waterford en bij Kilkenny. Je moet er enorm veel tijd en moeite in steken, maar heb je het eenmaal binnen, dan ben je ook voor dertig jaar verzekerd van vaste inkomsten in de vorm van tolgelden.”

Kunstwerken

De bekende groene HBG-blokjes kom je in dit land op tientallen plaatsen tegen. Rijd je bijvoorbeeld vanuit de havenplaats Rosslare naar Dublin dan zie je Ascon staan op de vele kunstwerken langs de splinternieuwe rondweg om Arklow en even verderop weer bij de werkzaamheden voor de verdubbeling van dezelfde weg vlakbij de hoofdstad. Even van de weg af zorgt Ascon voor de verbetering van de haven en waterkering in de badplaats Bray. Het National Development Plan gaat immers niet alleen over wegen, maar over de hele infrastructuur. “Ook op die gebieden spelen we via onze bouwdochter Rohcon een vooraanstaande rol. Eerder dit jaar hebben we de grondverzetspecialist Thomas Logan overgenomen. Behalve huizenbouw doen we nu alles: private gebouwen, de civiele markt, GWW en waterwerken. Over de hele bouwmarkt gezien zijn we nummer twee, in de civiele bouw zijn we echter onbetwist marktleider,” zegt Barrett. Zijn bedrijf wordt door HBG-woordvoerder Arno Pronk op het hoofdkantoor in Rijswijk aangeduid als ‘een voorbeeld van hoe een civiele aannemer zou moeten opereren.’ In het recente jaarverslag laat de Hollandse moeder zich dan ook weer lovend uit over de Ierse dochter. Maar, zoals de Ascon-directeur al eerder opmerkte, het is niet allemaal rozegeur en maneschijn. “Een drukke markt heeft zo zijn eigen problemen. Je hebt te maken met te weinig toeleverancies, een tekort aan materialen en vooral te weinig goed opgeleide mensen. In het verleden zijn honderden Ieren gaan werken in de bouw in andere landen zoals Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Maar op dit moment zijn we hier in ieder geval nog jaren verzekerd van werk, dat is toch een prettig vooruizicht.”

Reageer op dit artikel