nieuws

Giant 4 klaar voor vertrek naar Barentszzee

bouwbreed Premium

Het ponton Smit International’s Giant 4 ligt in de Amsterdamse haven klaar voor vertrek. Werknemers zijn bezig om alle installaties aan dek zeevast te krijgen. De Giant 4 is uitgerust met zesentwintig hefunits, elk met een hefcapaciteit van negenhonderd ton. Dat moet volgens Mammoet ruimschoots voldoende zijn om de gezonken Koersk met een gewicht van zo’n 18.000 ton te bergen.

L. Versluis, Mammoet Holding BV en Hans van Rooij, Smit International zitten er tijdens de persconferentie één dag voordat de Giant 4 naar de Barentszzee vertrekt, ontspannen bij. “De tijdsdruk is groot, maar we liggen op schema”, aldus Versluis.

Het enorme ponton van Smit International, uitgerust met 26 computergestuurde hefkrikken, biedt een imposante aanblik. De eenheden kunnen elk 886 ton opvijzelen. Op zich moet de totale vijzelkracht van meer dan 23.000 ton ruim voldoende zijn om de gezonken Koersk te lichten. De ruim honderdvijftig meter lange kernonderzeeër heeft immers een eigen massa van 18.000 ton.

Klei

Maar het schip ligt grotendeels in een dikke laag klei, die zich vastzuigt aan de romp. Deze kleef betekent dat de bergers bij de eerste hefpoging met een extra gewicht van naar schatting twee- tot drieduizend ton rekening moeten houden.

Daarnaast is het surplus aan hefvermogen noodzakelijk om een eventuele onbalans tijdens het heffen, waardoor meer massa op enkele eenheden kan worden uitgeoefend, op te vangen. Om de onbalans op te vangen zijn de hef-units voorzien van stikstof gedempte deiningscompensatoren. Deze kunnen een ‘significante’ golfslag met een hoogte van ongeveer 2,5 meter opvangen.

Het duurt volgens Van Rooij ongeveer twaalf dagen voor de Giant 4 ter plaatse is. Als het schip boven de Koersk ligt en met acht lijnen is verankerd worden eerst de geleiders voor de pluggen op de romp van de Koersk geïnstalleerd. Voor de bevestiging zijn 26 gaten in de romp gesneden. Vier staalkabels per hefunit, waarop per kabel 15 ton trekkracht wordt uitgeoefend, zijn de geleidekabels voor de pluggen en de kabelbundels die de Koersk zullen heffen.

Singels

Het hijsen is te vergelijken met touwklimmen. Door afwisselend boven en onder vast te klemmen, wordt de bundel door de hydraulische cilinder per ‘trek’ vijftig centimeter naar boven getrokken. Aan boord van de Giant 4 houden de bergers de spanning op de kabels met een computer nauwkeurig in de gaten om na te gaan waar welke belasting bestaat.

Het ponton is geheel omgebouwd voor de klus. Naast het aanbrengen van de doorlopende kabelschachten in de romp ten behoeve van de hef-units is de bodem van de Giant 4 eruit gehaald en voorzien van stalen singels bekleed met hout. Deze hebben precies de vorm van de Koersk. Van Rooij: “Eenmaal omhooggetrokken, komt de Koersk in het ponton tegen de singels aan.”

Als alles goed gaat en het weer redelijk blijft, is de klus voor eind september geklaard. Van Rooij: “Toen de Giant in het dok lag en ik vanaf de onderkant de vorm van de singels kon zien, had ik eigenlijk al een beetje het idee dat de Koersk erin hing.”

Reageer op dit artikel