nieuws

Uitstel vervanging spoordijk door vondst zeshonderd stuks munitie

bouwbreed Premium

Zeshonderd stuks munitie hebben in Oosterbeek voor een half jaar vertraging gezorgd bij het vervangen van een spoordijk door een brug op pijlers. In opdracht van Rijkswaterstaat worden de aarden baan en de omgeving afgegraven in het kader van ‘Ruimte voor de Rivier’.

De munitie, 599 granaten en een bom, zijn op de eerste dag van de Slag om Arnhem op 17 september 1944 bij de spoordijk terecht gekomen. REAS Euro uit Riel, het bedrijf dat de explosieven opruimt, onderzoekt twee- tot driehonderdduizend kuub aarde. Met de dijk zelf moet nog worden begonnen. Daar zullen over enkele weken vijfduizend buizen in worden aangebracht. Met detectietechnieken kan in de buizen worden rondgesnuffeld of de dijk nog meer verrassingen in petto heeft voor Railinfrabeheer, bij wie het projectmanagement in handen is. Voorlichter Peter van der Steen: “Als er zwaardere munitie in de dijk ligt, waar we natuurlijk niet op hopen, moet er een speciaal plan komen om dat te verwijderen zonder dat het treinverkeer moet worden stil gelegd.”

Als alles volgens planning verloopt, krijgt de aannemerscombinatie H3O in september een seintje dat begonnen kan worden met de bouw. Eerst zullen damwanden worden geslagen. Bij het afgraven van de aarden baan zal vanaf december een noodconstructie zorgen voor ondersteuning van de spoorlijn. Inmiddels wordt in Tsjechië een deel van het staalwerk van de nieuwe brugdelen gemaakt. Het staal van de bruggen wordt verzorgd door Heerma/ Grootint uit Zwijndrecht, het betonwerk is voor rekening van Haverkort uit Apeldoorn en Hegeman uit Nijverdal (met zijn drieën H3O).

In juni 2002 zullen de zes nieuwe brugdelen, compleet met nieuw spoor, en vijf pijlers per ponton worden aangevoerd en in zijn geheel op hun plek worden geschoven. De afgegraven grond wordt over water afgevoerd, om de dorpskernen van Oosterbeek te ontlasten. Het ontwerp van de spoorbrug is van Holland Rail Consult.

Reageer op dit artikel