nieuws

Tunnelbrand

bouwbreed Premium

Sinds ‘Volendam’ en ‘Enschede’ wordt wel gedacht dat we in Nederland de zaken voor wat betreft de veiligheid op orde hebben. Iedereen alert, regels aangescherpt en strikte handhaving. Alles in verband met het belang van gebruikers. Dat blijkt toch niet zo te zijn.

Bij de brand in de Schipholtunnel van woensdagochtend hebben mensen twee uur lang in de treinen gezeten. Een hoogspanningsruimte waarin brand is ontstaan door een losgeraakte kabel, zorgde voor een electriciteitsstoring waardoor treinen in de tunnelbuis stil kwamen te staan. De brandweer kon niet eerder optreden dan nadat een bevoegde de hoogspanning had afgezet. Ze moesten zich er eerst van vergewissen dat de tunnelbuizen en de nooduitgangen veilig te gebruiken zouden zijn voor een evacuatie. De mensen hebben daardoor twee uur lang in de trein gezeten.

Belachelijk natuurlijk.

Hadden ze dat ook gezegd als een rijtuig in de fik had gestaan in de tunnel? Men mag hopen dat er een procedure bestaat die voorziet in directe evacuatie. Een procedure die ervan uitgaat dat de brandweer op elk moment op de hoogte is van de veiligheid van nooduitgangen, tunnelbuizen en treinen. Om direct te kunnen evacueren.

Dat blijkt niet zo te zijn. De reactie moet wel in verhouding staan tot het gebeurde. Maar mensen twee uur lang in een tunnel stil laten staan voordat ze uit de trein mogen, kan niet goed zijn. Zeker als geldt dat ze eenmaal buiten de trein in de tunnel nog eens 15 minuten nodig kunnen hebben om een vluchtdeur te bereiken. Als het te lang duurt voordat zeker is of ze er veilig uit mogen, zou het best eens te laat kunnen zijn.

Wederom moet men zich de vraag stellen of het veiligheidsplan voor de Noord-Zuidlijn echt goed is. Daarin wordt verondersteld dat een metrostel (of trein) met passagiers altijd wel een perron kan bereiken. Bij de Schipholtunnel niet dus.

Reageer op dit artikel