nieuws

Spreiding scheepvaartsluis Eefde middel tegen files

bouwbreed Premium

Rijkswaterstaat gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de filevorming bij de sluis in Eefde te verminderen. Met name in de vroege ochtenduren en ’s avonds tussen zes en acht uur is er sprake van een capaciteitsprobleem doordat te veel schepen gelijktijdig door de sluis willen.

“We gaan in gesprek met verladers, schippers en transporteurs om te kijken of we tot een betere spreiding van het scheepvaartverkeer kunnen komen”, zegt directeur B. Klok van de dienskring Twentekanalen van Rijkswaterstaat.

Jaarlijks passeren zo’n 15.000 schepen de sluis. Naast deze beroepsvaart maakt ook de pleziervaart (3000 bootjes) van de sluiskolk gebruik.

Rijkswaterstaat is twee jaar geleden al gestart met een verkennend onderzoek voor het Meppeler Diep, de IJssel en het Twentekanaal. Mede door de bouw van enkele nieuwe containerterminals, zal de beroepsvaart op deze wateren waarschijnlijk flink toenemen. Dat zal ook gevolgen hebben voor de sluis in Eefde. Klok: “Binnenkort wordt de nieuwe containerterminal bij Hengelo (O) in gebruik genomen, terwijl er ook plannen zijn voor de realisatie van een containeroverslagplaats bij Zutphen.”

Bruggen

Het transport door het Twentekanaal bestaat nu nog voornamelijk uit bulkvervoer in kleinere schepen. Naar verwachting zal het aantal containerschepen de komende jaren flink toenemen.

“De tendens is bovendien dat de containerschepen steeds groter worden. Dat zal ook in het Twentekanaal merkbaar worden. Schepen met drie containerlagen kunnen voor problemen gaan zorgen. Niet bij onze sluis, maar wel bij enkele vaste bruggen met een te geringe doorvaarthoogte”, voorziet Klok.

Reageer op dit artikel