nieuws

Geperforeerd voor de Koersk

bouwbreed Premium

Op een scheepswerf in Amsterdam wordt de Giant 4, een ponton van Smit International, voorbereid op de berging van de Koersk. Er worden 27 gaten gemaakt: één grote voor de commandotoren van de gezonken Russische kernonderzeeër en 26 kleine. Daar lopen straks de de kabels door die het vaartuig van de bodem van de Barentszzee moeten lichten. In de gaten worden bussen geplaatst, daarboven komen 900-tons vijzels.

De vijzels zijn een eigen ontwikkeling van Mammoet, hoofdaannemer van de bergingsoperatie. Het zijn zogenaamde holle plunjer vijzels, die erg compact zijn en daardoor gemakkelijk inzetbaar in uiteenlopende situaties. Ze zijn onder andere gebruikt bij het overeind zetten van het Millennium Wheel in Londen.

Met de kabelvijzels wordt de 155 meter lange Koersk opgetakeld tot vlak onder de ponton, waaraan de onderzeeër vervolgens wordt vastgemaakt. De combinatie zet vervolgens koers naar Moermansk, waar de Koersk in een droogdok aan de oppervlakte wordt gebracht. Pas dan kunnen de 106 lijken worden geborgen die nog aan boord zijn. Noorse duikers haalden vorig najaar al twaalf lichamen naar boven. De kop van de Koersk, waarin explosieve torpedo’s zitten, blijft op de bodem achter. Voorafgaand aan de hijsoperatie wordt die met een zaagketting losgemaakt. Daarvoor deden Mammoet en Smit International vorig week een proef, toen ze met succes een oude zandzuiger doormidden zaagden. Naar verluidt ontvangt Mammoet voor het karwei ruim 141 miljoen gulden van de Russische regering.

Reageer op dit artikel